Jag är en 34-årig mattokig, lyckligt gift 2-barnsmamma. Jag har tur som är hemma med mina barn och kan tillbringa en del tid vid spisen.
Inte fastkedjad, men aldrig långt borta.

måndag 3 september 2007

Tråkig falukorv?

Nej, faktiskt inte. Dagens falukorvsrätt blev förvånansvärt god. Receptet kommer att sparas och nyttjas igen. Förkylda Marie gjorde det lätt för sig i dag. Ris och skivad gurka fick bli tillbehören.

Jag tänker mig oxå att detta borde gå bra att förbereda. Gör iordning gratängen men ställ in i kylen istället för att gratinera. Kanske går det att frysa den innan den gratineras och tinas sen i kylen under ett dygn. Prova gärna and LET ME KNOW! Jag gillar frysvänliga recept.

För övrigt så är det synd om min falukorvsälskande syster Helen. Hon har flytt detta Lagomland för vackra Antibes vid medelhavskusten. Där finns det minsann ingen falukorv. Tur att de har så goda baguetter och Brie. Hon och hennes man Daniel har en egen blogg där de låter oss veta att de fortfarande lever. Trevlig läsning är det oxå. Kolla in min enda länk.


Currykorv

4 port

400g falukorv (gärna Scans Lantfalu som är bäst enligt falukorvsexpertsystern Helen)
1 purjolök
1 burk majs, 340g
1 burk krossade eller passerade tomater, 400g
1 1/2 dl grädde (valfri sort, ju fetare desto bättre smak på tomaterna)
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
1 msk curry
ca 1 dl riven ost, behöver ej vara stark

Sätt ugnen på 225°. Skiva korven & strimla purjon. Låt majsen rinna av. Lägg grönsakerna i en ugnsform. Häll över tomatkross & grädde. Krydda och rör om. Lägg korvskivorna ovanpå och strö över osten. Gratinera i mitten av ugnen ca 20 min. Servera med potatis eller ris och gärna en sallad.


1 kommentar:

Helena sa...

Gå in och kolla på min blogg idag. Jag skriver om dig.
Kram!