Jag är en 34-årig mattokig, lyckligt gift 2-barnsmamma. Jag har tur som är hemma med mina barn och kan tillbringa en del tid vid spisen.
Inte fastkedjad, men aldrig långt borta.

måndag 17 september 2007

Måndagsmiddagen - en hit

Kassan är skral, mycket skral. En inventering av frysar, matkällare och trädgård ledde fram till en hit. Tre olika generationer gillade maten. Hillevi och Roger (Far & Mor, Mormor & Morfar) åt med oss ikväll. Receptet på en perfekt hösträtt fanns i gömmorna. En vitkålsgryta fick det bli. Bogfläsket var tyvärr slut i min frys;-) men jag hade fläskkotletter. Klassisk råvara att ha i frysen men enligt mig svår att variera. Alltså kommer här det reviderade receptet. OBS! Förbered gärna genom att strimla vitkålen, gör äppelklyftorna och förvara i en påse med lite citronsaft i.

Vitkålsgryta 4 port

4 kotletter
1-2 gula lökar, klyftad
smör
ca 400 g strimlad vitkål
2-3 äpplen, skalade & klyftade, helst en fast sort
salt & peppar
curry
köttbuljong efter smak och vatten


Lägg hälften av vitkålen och äpplena i en gryta. Bryn kotletterna noga, salta & peppra. Lägg dem på vitkålen. Fräs löken mjuk tillsammans med ganska mycket curry, lägg den ovanpå kotletterna och fyll på med resten av vitkålen. Salta lite grann. Häll på varm buljong (eller vatten & buljongtärning). Låt koka koka under lock på svag värme ca 15-20 min.

Serveras med kokt potatis och smör- och persiljeslungade morotsstavar (det lät tjusig va?).



Det är ju måndagskväll och de flesta människor jag umgås med har oftast något gott denna kväll. Därav ett annat oprövat recept ur gömmorna. Detta blev oxå en hit och kommer sparas. Smeten gjordes tidigare under dagen. Visst är det super med mat som kan förberedas!?

Pannkaksrullar från Zürich 4-6 efterrättsportioner

1 dl vetemjöl
1/2 krm salt
2 dl vatten
3 ägg
1 1/2 dl vispgrädde
smör att steka i

Mandelglasyr:
2 msk smör
3 msk socker eller råsocker
3 msk hett vatten
2 msk hackade syltade apelsinskal
2-3 msk mandelspån, helst rostade men det tyckte jag var överkurs, nån måtta får det allt vara.

Vispa ihop pannkakssmeten och låt stå en stund. Grädda tunna små pannkakor som rullas ihop fint och läggs upp på ett fat. Håll varmt.

Smält smöret i en kastrull. Tillsätt sockret och vattnet. Sjud ngr min utan att blanda tills glasyren är simmig. Blanda i apelsinskalen. Glasera pannkakorna så snyggt (eller inte) som du orkar. Strö över mandeln och servera helst genast med vaniljglass (ej för hård).
Gott!


Inga kommentarer: