Jag är en 34-årig mattokig, lyckligt gift 2-barnsmamma. Jag har tur som är hemma med mina barn och kan tillbringa en del tid vid spisen.
Inte fastkedjad, men aldrig långt borta.

lördag 22 september 2007

ARBETSLÖRDAG + FAMILJEMIDDAG

Idag var det arbetslördag hos Mor & Far. En lördag i månaden så arbetar hela stora familjen (de som bor nära, Helen & Daniel i Antibes är ursäktade) tillsammans. Vi kämpade hårt i trädgården och gjorde jättefint. Marcus byggde en ursnygg mur + trappa. Det hade inte gått lika bra om han inte hade haft trupper som understöd. Mellanmål, bära fram mursten, skyffla grus osv. Vi var alla jätteduktiga arbetare och som sådana så förtjänar man god mat. Hillevi hade handlat ingredienser som jag och Lina lagade (systern inte dottern).
Kyckling, sås, potatis, smörkokta morötter, majs, sallad och dagens nytillskott, gulbetor i persilje- och pepparrotssmör. Receptet säger rödbetor men man kan välja vilket som. Det blev helt klart en hit.
Som grädden på moset så fick vi dessutom gäster. Familjen Förnes med nyss hemkommen son Samuel kom förbi tillsammans med min syster Malena (förlovade och så söta). Efterrätten stod Bella för. Fruktsallad med vaniljgräddyoghurt (gräddyoghurtvanilj, gräddvaniljyoghurt, yoghurtvaniljgrädde, yoghurtgräddvanilj eller vaniljyoghurtgrädde, TAKE YOUR PICK). Vaniljgräddyoghurten som var dagens andra nytillskott blev oxå en hit. När systern Lina tog sin första sked såg hon mer salig ut än jag tror jag nånsin sett henne. Ni måste helt enkelt prova själva.

VANILJGRÄDDYOGHURT

grekisk, turkisk eller matyoghurt
vaniljsocker
strösocker
vispad grädde

Smaksätt yoghurten. Vänd i den vispade grädden och smaka av. Låt gärna stå övertäckt en stund i kylen för att sockret ska smälta. Ljuvligt!

Inga kommentarer: