Jag är en 34-årig mattokig, lyckligt gift 2-barnsmamma. Jag har tur som är hemma med mina barn och kan tillbringa en del tid vid spisen.
Inte fastkedjad, men aldrig långt borta.

lördag 8 september 2007

Födelsedagsmiddag

Denna dag har Bella varit på Tom Titts, jag har varit ute med Erik och kapat två kubik ved och Marie och Lina har varit hemma. Under eftermiddagen har det städats en del. Jag har sorterat ut en massa gammalt ur förrådet som ska bli ett matförråd. Marie har pysslat i köket med förberedelser för kvällens middag.

Cobb Salad

Hon bjöd hem familjen och Leif Norbin (som var gräsänkling) på ett födelsedagsfirande. Roger har fyllt år och jag fyller år i veckan som kommer. Det blev en Cobb Salad som bestod av

Stekt kyckling
Ungsstekt Bacon
Sallad
Gurka
Tomater
Kokta ägg
Avokado
Cambozola ost
Dressing

Jag fick lägga upp det hela på två stora fat som sedan dukades fram i vardagsrummet. Det blev en massa levande ljus tända och mysfaktorn var optimal! Alla njöt av den goda maten och surdegsbrödet som Marie bakade igår. Lina hade gjort två hjärtformade bullar av degen som hon gav till Roger och mig.

Till efterrätt blev det tårta som seden sig bör. Marie hade bakat en Margaretatårta (min favorit) och en Schwartzwaldtårta (Rogers favorit). Här kommer recepten (då länkar inte alltid varar för evigt...):

Margaretatårta

MARGARETATÅRTA
C:a 10 bitar

Ingredienser:
2 ägg
2 dl socker
1 ½ dl vetemjöl
1 dl potatismjöl
2 tsk bakpulver
1 dl hett vatten

Fyllning:
3 dl gräddmjölk
1 ägg eller 2 äggulor
1 msk socker
1 msk potatismjöl
1 msk vaniljsocker

Garnering:
300 g mandelmassa
2 äggvitor
1 påse(35g)mandelspån
1 l färska jordgubbar eller
1 burk (400g) persikor
1 dl vatten
1 dl socker

Gör så här:
Vispa ägg och socker poröst. Blanda samman de båda mjölsorterna och bakpulvret. Rör ner blandningen och tillsätt vattnet. Häll smeten i en smord (bröad) rund tårtform, ca 24 cm i diameter. Grädda kakan på galler på första falsen nerifrån i 175-200° ugnsvärme i ca 30 minuter.

Låt kakan svalna och dela den till 2 bottnar. Blanda ingredienserna till fyllningen, utom vaniljsockret, i en kastrull. Sätt kastrullen över värmen och vispa ( obs inte stålvisp i aluminiumkastrull) hela tiden i blandningen. Sjud den någon minut under vispning. Låt krämen svalna och vispa i den då och då. Smaksätt den kalla krämen med vaniljsockret. Bred ut vaniljkrämen mellan tårtbottnarna.

Rör ut mandelmassan med äggvitorna. Bred ut ca två tredjedelar av massan över hela tårtan och spritsa resten i en rand runt tårtans yttersida. Ställ in tårtan i 225° ugnsvärme ca 7 min eller tills mandeln får färg. Skölj, rensa och skiva jordgubbarna eller skiva persikorna. Garnera tårtan. Koka sockerlagen. Låt den svalna och häll den försiktigt över bären.

Schwartzwaldtårta

SCHWARZWALDTÅRTA

Ingredienser:
3 dl nötter
3 dl florsocker
3 äggvitor

Fyllning:
4 dl grädde
2 tsk vaniljsocker

Garnering:
Mörk blockchoklad

Beskrivning
Mal nötterna. Vispa äggvitorna till skum, vänd försiktigt i florsockret och sedan nötterna. Bred ut smeten på bakpappersklädda plåtar till lagom stora rundlar. Grädda dem i 175-200 graders ugn tills de har fått lagom färg. Låt dem kallna.

Vispa grädden och vaniljsockret, bred grädde mellan bottnarna och ovanpå och på sidorna. Garnera med blockchoklad som du hyvlar med osthyvel.

En mycket trevlig afton måste jag tillägga!

Hälsningar

Marcus


1 kommentar:

johanna sa...

varför skulle man ugnssteka bacon?
men tack för inspiration. dock är det glest med avocado i detta land.
johanna