Jag är en 34-årig mattokig, lyckligt gift 2-barnsmamma. Jag har tur som är hemma med mina barn och kan tillbringa en del tid vid spisen.
Inte fastkedjad, men aldrig långt borta.

måndag 20 augusti 2007

Franska baguetter

I sommar har vi varit i södra Frankrike på semester. Härligt, varmt och givande! Bla lärde vi oss att man inte säger Brieost, med betoning på varje vokal. Det är som att säga ostost på svenska. Man säger bara Brie (utan att uttala bokstaven e på slutet). Vi har oxå lärt oss äta denna ädla ost på riktigt. Alltså med en bit avbruten, inte skuren, baguette i ena handen och i den andra en rejäl bit Brie. En tugga här och en tugga där. LJUVLIGT!



I går kväll satte jag igång med att försöka förverkliga Franska baguetter i mitt eget kök. Detta pga av en stor besvikelse när vi köpte butiksbakade Svenska baguetter på Citygross förra veckan. De smakade ingenting och skorpan var bara tråkig. Jag har därför lånat Jan Hedhs bok Bröd på biblioteket för däri finns RECEPT på de Franska mästerverken. Vi får se hur det blir, bröden jäser nu en sista gång. Jag hoppas att de smakar gudomligt, det behövs om jag ska orka baka dem en gång till. Processen är riktigt lång även om arbetsinsatsen inte är så stor och inte heller speciellt svår. Kanske kommer ett recept ikväll om de var goda. I WILL LET YOU KNOW!

Det var riktigt gott. Helt klart värt det. Här är receptet!


Klicka på bilden så blir den lite större och läsbar...


4 kommentarer:

Anonym sa...

åh, vad rörd jag blev när jag läste detta inlägg!

Vi köpte en Port Salut igår som vi ska njuta av med Brien och Comten som redan låg i kylen.

Jag gick igenom en svår avvänjningsperiod sist jag flyttade hem från Frankrike. Nästa gång kanske blir lättare om du lyckas hitta ett grymt recept på bröd.

Anonym sa...

Har också försökt att baka dessa baguetter men tycker inte att jag får till dem ordentligt. Vilket sorts mjöl använder du?

Marie sa...

Hej Lennart!

Kul att du kikade förbi. Denna första gång använde jag Kungsörnens Vetemjöl Special. Ska kolla om Saltå har ett motsvarande mjöl i sitt sortiment. Jag testade också vikningen som stod i receptet. Jäste du bröden på ett tygstycke som det stod i boken? Jag tyckte att det var supersmart. Sen tror jag att jästiden när bröden är formade är jätteviktig. Lycka till!

Anonym sa...

Maire! Jag har bakat bröd i mitt kök och det blev bra! Ett lite grövre bröd med aprikoser och nötter i. mmmmums! Sprang till affären och köpte alla tänkbara olika sorters mjöl och annat spännande så nu har jag vetemjöl, grovt rågmjöl, kärn vetemjöl med fullkort och rågsikt i mitt skafferi. Jag visste inte ens att det fanns så mycket att välja på. Nu ska jag springa till affären och köpa mer mildyogurt så jag kan baka mer! :)