Jag är en 34-årig mattokig, lyckligt gift 2-barnsmamma. Jag har tur som är hemma med mina barn och kan tillbringa en del tid vid spisen.
Inte fastkedjad, men aldrig långt borta.

torsdag 23 augusti 2007

Krämig fisksoppa med nybakat bröd


Astrids brödkakor
ca 50 st Tid: drygt 3 timmar, men inte så mycket jobb, bra att frysa

5 dl vatten
0,5 kg rågkross
5 dl mjölk, kall
1 1/4 dl sirap
1 msk salt
75 g jäst
knappt 1 tsk bikarbonat
1 kg vetemjöl

1. Koka upp vatten och rågkross och låt stå i några timmar.
2. Blanda alla ingredienser utom salt och kör i maskin 12 min på låg fart. Häll i saltet och kör på högre fart 5 min till. Jäs degen i ca 90 minuter.
3. Knåda och baka ut till runda bullar.
4. Jäs till dubbla storleken, ca 30min i rumstemperatur.
5. Dra kruskaveln över och låt jäsa lite till.
6. Grädda i ca 10 minuter.


Krämig fisksoppa

4 personer Tid: 20 minuter

400 g fiskfiléer av torsk eller hoki
1 morot
1 purjolök
5 dl vatten + 1 fiskbuljongtärning
3 msk vetemjöl
5 dl mjölk
2 dl ärter
1/2 dl hackad dill
1/2-1 tsk salt
1 krm svartpeppar
ev, lite grädde

1. Tina fiskfilén och skär i mindre bitar.
2. Skala och skiva moroten. Skölj och strimla purjolöken. Koka morot och purjolök i buljongen ca 10 minuter.
3. Rör ut mjölet i 2 dl av mjölken till en redning. Häll resten av mjölken i kastrullen, koka upp och rör ner redningen.
4. Lägg i fisk och ärter, sjud 5 minuter. Rör ner dillen och smaksätt med salt och peppar. Servera med ett gott bröd.


Pannkakstårta

Denna pannkakstårta har vi använt äppelmos mellan kakorna och grädde. Tårtan toppades med grädde och kanel. Mycket gott som avslutning en torsdagkväll, även om soppan inte enbart bestod av ärter...


2 kommentarer:

Anne (KM Skottland) sa...

Hej! Ville tacka for det goda receptet pa kramig fisksoppa! Hellyckat och enkelt att gora! Jag lade till lite kokt potatis o anvande visserligen rakor och rokt fisk istallet, men oh sa gott det var! Tack for hjalpen, jag kommer nog scanna din blogg vid fler tillfallen!
Halsningar
Anne i Skottland

Marie sa...

Tack för de fina orden! Roligt att ni tyckte om den. Prova gärna den krämiga grönsakssoppan oxå. den har gjort succé varje gång.