Jag är en 34-årig mattokig, lyckligt gift 2-barnsmamma. Jag har tur som är hemma med mina barn och kan tillbringa en del tid vid spisen.
Inte fastkedjad, men aldrig långt borta.

fredag 31 augusti 2007

Min Fläskpannkaka

Jag gör min fläskpannkaka lite annorlunda än det står i kokböckerna. Min blir mycket bättre tycker jag och Lina 3 1/2 år (fast hon äter sin med äppelmos!). I går åt hon mer än någon av oss vuxna. Jag ökar på ägg - och mjölmängden något, så blir det mycket bättre i ugnen. Smeten gör jag i förväg.

Gårdagens fläskpannkaka

4-5 pers

ca 2 1/2 dl vetemjöl
ca 2 1/2 dl fint rågmjöl
1 tsk salt
2 dl torrmjölk+
9,5 dl vatten ELLER 1 l mjölk
7 ägg
2 pkt bacon
en klick smör

Blanda alla torra ingredienser i en stor bunke. Vispa i hälften av vattnet eller mjölken tills smeten är klumpfri. Knäck i äggen och vispa väl. Häll i resten av vätskan. Låt stå en timme i rumstemp eller i längre tid i kylen, tex om du gör smeten på morgonen.

Sätt ugnen på ca 200°. Klipp baconet i småbitar i en långpanna och klicka i smöret. Låt stekas i ugnen tills det blir krispigt. Häll försiktigt över smeten. Grädda i ugnen ca 20-25 min, sänk ev värmen på slutet om den blir för brun innan den är helt klar inuti.

Servera med rårörd lingonsylt, morotsstavar och ett glas mjölk.


1 kommentar:

Anonym sa...

Äntligen!!! Det finns ingen godare tjockpannkaka än denna. Om jag får bestäma så ska den inte ha fläsk i sig och den ska helst ätas naturell. Nog för att jag inte vet hur man lagar en lika fantastisk tjockpannkaka som Marie men om det finns något jag vet så är det hur man smäller i sig stora mängder av denna gudomliga rätt.