Jag är en 34-årig mattokig, lyckligt gift 2-barnsmamma. Jag har tur som är hemma med mina barn och kan tillbringa en del tid vid spisen.
Inte fastkedjad, men aldrig långt borta.

fredag 17 augusti 2007

Vår grill-potatis!

I eftermiddag ska vi grilla. Det brukar inte vara speciellt svårt att bestämma vad man ska lägga på grillen. Fisk, fågel eller mittemellan? Svårast brukar tillbehören vara. MEN frukta inte, era beslutsångestfyllda (är det ett ord) grilldagar är över. Här kommer vårt favvorecept på potatis.



Karlssons ugnsrostade potatis

Gott när som helst under året och till vad som helst.

1-2 stora ziplock plastpåsar
potatis, gärna ganska små och jämnstora
kallpressad rapsolja eller olivolja
salt av något slag
valfri peppar från pepparkvarnen, citronpeppar går oxå bra
valfria örtkryddor, beror på vad potatisen ska serveras till
ev. fransk/italiensk/grekisk salladskrydda brukar gå bra

Skölj och borsta potatisen noga, om potatisen är stor så dela den.

Häll i ganska mycket olja i plastpåsen. Krydda direkt i påsen. Det är gott med ganska mycket kryddor men överdriv inte med saltet. Lägg i potatisarna i påsen och stäng. Gotta runt potatisen i marinaden och låt ligga 10 min eller längre tid. Jag har ännu ingen övre gräns för hur länge potatisen kan marineras så kommentera gärna när ni har provat.

Värm ugnen till ca 200°. Häll ut potatisen i en långpanna och in i ugnen. Skaka on långpannan 1-2 gånger under tiden. Färdigt efter ca 30 min beroende på potatisens storlek. Sätt gärna på grillvärmen till 250° ngr min på slutet för att få fin färg.





Inga kommentarer: