Jag är en 34-årig mattokig, lyckligt gift 2-barnsmamma. Jag har tur som är hemma med mina barn och kan tillbringa en del tid vid spisen.
Inte fastkedjad, men aldrig långt borta.

måndag 27 augusti 2007

Vår vegetariska måndagsmiddag

På måndagar försöker jag servera vegetarisk middag eftersom helgen ofta blir lite mer matintensiv och onyttig. Dagens middag blev lite fransk-inspirerad. Namnet lockade!

Provencalsk rotfruktssoppa med kalljäst tomatbröd


Vi hade middagsgäster idag - därav dessa mängder!

4 portioner

1 purjo, hackad
2 vitlöksklyftor
lite olivolja
2 morötter
1 palsternacka
ca 350 g potatis
ca 150 g rotselleri
1 l vatten
3 grönsaksbuljongtärningar
3 lagerblad
1 tsk timjan
1 burk krossade tomater
1 burk vita bönor i tomatsås
salt & peppar
lite pesto

Skala och tärna rotfrukterna. Fräs purjon och den pressade vitlöken i olivoljan i en stor gryta eller kastrull. Häll i vattnet, buljongtärningar, lagerblad, timjan och krossade tomater. Låt koka ungefär 15 min. Det gör inget om rotfrukterna blir lite mosiga. Häll i bönorna i sin tomatsås och smaka av med salt & peppar.
Servera med lite pesto i soppan.

Kalljäst tomatbröd


Jag gjorde degen på morgonen och jäste under plastfolie i kylen hela dagen. Gräddade innan middagen och det blev perfekt resultat. I receptet står det att man kan krydda brödet om man så önskar. Att vi kallar det för tomatbröd beror på att det blev tomat och bulgurblandning över från vår middag den 24:e augusti. Detta användes i brödbaket och gav brödet en något rödaktig nyans. Jag bytte ut fullkornsvetemjölet helt och hållet mot resterna. Tillsatte sedan lite mer vetemjöl än vad receptet beskrev, eftersom degen blev fuktigare.

Marie i farten med att skära upp middagsbrödet


En spontan kommentar:

"Brödet var något av det godaste jag ätit. Jag lyckades tuta i mig 1/3 dels limpa. Smöret mjuknade eftersom brödet fortfarande var varmt. Ett antal ostskivor på varje brödskiva blev en underbart perfekt kombination till grytan."

- Marcus, en lyckligt lottad man som har en fantastisk fru!





Inga kommentarer: