Jag är en 34-årig mattokig, lyckligt gift 2-barnsmamma. Jag har tur som är hemma med mina barn och kan tillbringa en del tid vid spisen.
Inte fastkedjad, men aldrig långt borta.

torsdag 16 augusti 2007

På begäran: Raspberry-topped lemon pie

Supergod och inte svår.


Helen, du har ätit denna paj förra året när vi firade föräldrarnas 30-åriga bröllopsdag.

ca 500g frysta eller färska hallon
socker efter smak
3 msk maizena
3 äggulor
1 burk sweetened condensed milk
drygt 1 dl pressad citron
ett pajskal gjort på Digestivekex eller liknande (ca 15 kex och 50- 75 g smör)
ca 3 dl vispgrädde

Gör pajskalet. Kexen mixas och blandas med smält smör. Trycks ut i en vanlig pajform.

Häll hallon, socker och maizena i en kastrull. Låt puttra under omrörning tills det tjocknar. Späd ev med mer maizena om det inte vill bli tjockt. OBS! Blanda maizenan med lite kallt vatten först. Låt svalna.

Vispa äggulor med sweetened condensed milk och citronjuice. Häll i pajskalet och grädda i ca 160° i 30 min. Låt svalna.

Häll över hallonkrämen och ställ i kylen minst 4 timmar.

Inför serveringen vispas grädden ganska hårt och sprids ut över pajen.


2 kommentarer:

Anonym sa...

Tack Marie!
Tyckte väl att jag kände igen den. Det ska väl vara typiskt att de inte har nån färsk grädde här nere i frankrike. Jag har iaf inte sett någon :( Kanske att det kan funka bra med ett marängtäcke ist. Jag har blivit helt galen i citroner. Fantastiskt gott! Jag häller pressad citron i alla juicer jag dricker, smaskens!

Marie sa...

Helen!

Vi köpte grädde i Frankrike. Ta grädden med högt fettinnehåll och en bild av vispad grädde. Det kanske är lång hållbarhet på den men det funkar absolut.

Puss på dig!