Jag är en 34-årig mattokig, lyckligt gift 2-barnsmamma. Jag har tur som är hemma med mina barn och kan tillbringa en del tid vid spisen.
Inte fastkedjad, men aldrig långt borta.

torsdag 19 november 2009

VECKOMENY 2

MÅNDAG: Karlssons Mac & Cheese


TISDAG: Gräddig pytt med färs


ONSDAG: Sweet chilifisk med grönsaksris


TORSDAG: Currykorv med potatis eller ris


FREDAG: Angelicas ost- och skinkpaj Om ni vill förbereda den här för att få lite snabbare mat så läs detta inlägg


INKÖP

3 gula lökar
1 purjolök
6 medelstora, fasta potatisar
vitlök
1 citron
salladsgrönsaker till 2 middagar
valfritt grönt och ev annat tilltugg till mac & cheese
färsk eller fryst persilja
färska grönsaker att blanda i riset ELLER valfri fryst grönsaksblandning
250 g keso (liten ask, normalfet)
3 dl gräddfil
parmesan (köp gärna en liten bit, håller länge i kylen)
450 g ost (hel bit eller färdigriven)
6, 5 dl grädde
275 g smör
100 g rökt skinka
250 g rökt skinka eller kassler i bit
250 g köttfärs
500 g fiskfilé, sej eller torsk (vi tar 400 g, räcker för oss)
400 g falukorv (eller så mycket som ni behöver)
curry
ev. rödbetor
ev. chilisås
(sambal oelek), bör ni ha sen förra veckan
ev. syltlök
honung
(ris)
1 stor burk majs
1 burk krossade tomater
1 ättiksgurka eller 1 dl smörgåsgurka utan spad

2 kommentarer:

Anonym sa...

Oj! En ny meny. Innan vi hunnit med den förra. Nu blir jag nästan lite stressad ...

Äter vi för lite?

Heliotropen sa...

Igår åt vi Sweetchilifisk. Den var jättegod! Faktiskt en riktig favorit för min del, och enkel dessutom.