Jag är en 34-årig mattokig, lyckligt gift 2-barnsmamma. Jag har tur som är hemma med mina barn och kan tillbringa en del tid vid spisen.
Inte fastkedjad, men aldrig långt borta.

måndag 30 november 2009

VECKOMENY 3

MÅNDAG: Potatisvåfflor med lingonsylt och råkost Om ni gör satsen större och det blir rester kvar så gör det inget. Det är gott att steka upp resterna i smör till lunch nästa dag.


TISDAG: Grekisk köttfärs med rotfrukter och tzatziki, sallad, fetaost och oliver Skippa köttfärsen så blir det vegvänligt.


ONSDAG: Krämig fisksoppa med bröd, hembakt eller köpt. Jag kan tipsa om foccacia, mkt gott och enkelt.


TORSDAG: Pastapanna med bacon och broccoli vegvänlig


FREDAG: Ajvarkyckling med ris och vitlöksfrästa bönor


INKÖP

mjölig potatis ca 1,5 kg
morötter
valfria grönsaker till potatisvåfflorna
gurka
1 purjolök
1 vitlök
1 rödlök
valfri mängd av sötpotatis, rotselleri, palsternacka till de ugnsstekta rotfrukterna
valfria salladsingredienser till 2 middagar
ev gräddfil till våfflorna
1 l mjölk
ev. grädde till fisksoppan (bra att ha i tycker jag, mättar längre)
grekisk, turkisk eller matyoghurt, helst 10 %
1 pkt smör (behövs drygt 100-200 g denna veckan)
100 g färskost med pepparsmak
lite fetaost
2 pkt bacon (Änglamarks är väldigt bra om man är villig att lägga lite mer pengar)
400-500 g köttfärs (valfri sort)
ca 500 g kycklingfilé
ca 400 g fiskfilé, torsk, hoki eller sej
frysta ärtor
500 g fryst broccoli (eller färsk om ni vill)
1 pkt fryst dill (eller färsk om ni vill)
1 påse Haricot verts
vetemjöl
bakpulver
grönsaksbuljong
pasta Farfalle (eller annan)
ev. oliver
olivolja
1 burk Ajvar (Jag tar Druvans Relish Lutenica med smak av paprika, tomat och spansk peppar)
rårörda lingon
1 påse Bifteki kryddmix (Santa Maria) ELLER timjan, persilja och torkad mynta
pepparmix

4 kommentarer:

Anonym sa...

Åh, jag som började misströsta om en veckomeny till! I dag fick vi ju gå på restaurang till och med för att vi inte visste vad vi skulle äta!

/Heli et al

Marie sa...

Hej Heli!

Restauranger är jättebra, vi var ute i fredags.

Jag visste inte om ni var färdiga med de befintliga menyerna. Alltså, den stora frågan för mig till er alla är: Behövs de, gör de någon nytta?

Kram Marie

Heliotropen sa...

De gör nytta! Min matplanering de senaste veckorna har varit på nivån att jag ibland kommit ihåg att vi ska äta något. Jag har med andra ord inte hunnit med så många av dina rätter, men de gånger jag *har* planerat har jag gått in här och kollat. Nu finns det en liten lista hos oss med de rätter jag tror funkar, som kan bli till nästa veckas meny.

Allra bäst är det att du har goda fiskrecept. Det tycker jag är en trång sektor.

Marie sa...

Hej igen Heli.

Vad kul att de kommer till användning. Och du har rätt, fiskrecept är svåra. De ska vara enkla och inte för mycket krångliga ingredienser, allt detta utan att bli tråkiga. Testa gärna sweet chilifisken fast med ngn pesto istället, serveras med pasta. Det är bra att hitta varianter på ett recept som man gillar, då går det så snabbt att laga rätten.

Tack för att du hör av dig.

Kram Marie