Jag är en 34-årig mattokig, lyckligt gift 2-barnsmamma. Jag har tur som är hemma med mina barn och kan tillbringa en del tid vid spisen.
Inte fastkedjad, men aldrig långt borta.

lördag 21 november 2009

Thanksgiving

Förra helgen firade vi Thanksgiving med familjen. Vi var 24 st och då saknades ändå min yngsta syster med man och barn (bor i England). Firande sker sedan många år tillbaka eftersom vi har en ingift amerikan i släkten. Det är en riktigt trevlig tradition trots att vi sitter i europa och inte "äger" historiken kring Mayflowerbåten och dom som överlevde strapatserna av att nybygga på den amerikanska kontinenten.


Man firade som sagt att man överlevde och att man hade mat på bordet. Kalkonen har nog tillkommit på senare år. På vårat middagsbord fanns två fåglar, stuffing, potatismos, sötpotatis, brunsås, marshmallows och fruktsallad, kokt broccoli, morot och majs. Det fanns i tillräckliga mängder för att vi skulle äta oss mätta i två dagar!


Här tog jag en bild på middagstallriken. Man blev ordentligt mätt kan jag tillägga. Innan maten fick vi alla tala om vad vi känner tacksamhet för (familjen är själklar, så den får regelmässigt inte omnämnas - men smyger sig ändå in i olika former:O)


Till efterrätt blev det pumpa och pecannötspaj med grädde och vaniljglass. Tog tyvärr inte några bilder på dessa bakverk, men kan verkligen rekommendera båda två! Nätet borde krylla av recept.

//Marcus

Inga kommentarer: