Jag är en 34-årig mattokig, lyckligt gift 2-barnsmamma. Jag har tur som är hemma med mina barn och kan tillbringa en del tid vid spisen.
Inte fastkedjad, men aldrig långt borta.

måndag 30 november 2009

AJVARKYCKLING MED RIS

Ibland lyckas man bara så bra. Vissa rätter blir riktigt grymma och man gör dem om och om igen. Denna Ajvarkyckling är sådan. Alla som har ätit av den har varit väldigt nöjda. Dessutom är den smidig att förbereda och enkel att tillaga. Fin nog att bjuda på men lätt nog att ha till vardags. Jag som normalt sett inte gillar varken paprika eller Ajvar njöt för fullt. So try it!

AJVARKYCKLING MED RIS ca 4 port

ca 500 g kycklingfilé
lite smör till formen
salt och svartpeppar
ca 2 tomater, skivade
ca 2 dl riven ost
ca 1 dl Ajvar (Jag tar Druvans Relish Lutenica)
3 dl grädde
ev lite mjölk om det blir för lite sås

Sätt ugnen på 200°. Skär ev kycklingfiléerna i 2-3 bitar (extra bra idé om de är väldigt stora eller om man har barn i familjen). Lägg dem i den smorda ugnsformen. Salta och peppra. Lägg på de skivade tomaterna.

Blanda ost, ajvar, grädde och ev mjölk, krydda med lite salt och peppar. Häll över kycklingen och tomaterna. Gratinera i ugnen ca 25-30 min. Kolla kycklingen om den är färdig inuti. Om rätten börjar få för mycket färg så täck med folie.

Servera med ris och sallad eller vitlöksfrästa haricot verts.

VITLÖKSFRÄSTA HARICOT VERTS

Koka lagom mängd gröna bönor i ordentligt saltat vatten tills de är al dente. Häll av vattnet och lägg en klick smör i kastrullen. Fräs bönorna i smöret och pressa över en vitlöksklyfta. Krydda med svartpeppar (helst nymalen) och ev mer salt.

Mycket gott till allt möjligt. Barnen älskar detta!

Inga kommentarer: