Jag är en 34-årig mattokig, lyckligt gift 2-barnsmamma. Jag har tur som är hemma med mina barn och kan tillbringa en del tid vid spisen.
Inte fastkedjad, men aldrig långt borta.

måndag 9 november 2009

DET SVÅRASTE MED MATLAGNING - ELLER?

En alltid återkommande kommentar om matlagning är att det är så jobbigt att vara tvungen att laga mat varje dag. Om man fiskar lite mer efter orsaker så kryper det alltid fram - det jobbigaste är att veta vad man ska laga...

För det mesta är detta en av de roligaste delarna med matlagning tycker jag, planerandet alltså. Bläddrandet i kokböcker, urklipp, receptsajter, minnet osv. Jag har en fin anteckningsbok för min veckoplanering. En alldeles vanlig vecka kan se ut så här:
Mitt allra bästa tips för enklare matlagning är oxå detta, gör en veckomeny! Jag brukar tipsa mina vänner om detta och det konstigaste är att de redan vet det. De använder veckomenyer lite då och då. Så jag har funderat lite och utan att vara blygsam i onödan kan jag säga att jag är bra på det här! Så nu, hjälpsam som jag är, funderar jag på att en gång i veckan (dag beror på er läsare) lägga upp en vardagsveckomeny med inköpslista. Jag vet, Arla har redan detta, men Arlas recept är ganska ofta lite konstiga och har många gånger lite för udda ingredienser. Dessutom tycker jag inte om att använda färdigkryddade såser och Creme fraiche. Då kan man ju inte variera sig och förresten, kika på innehållsförteckningen på halvfabrikaten nästa gång.

Så vad säger ni, skulle ni vara intresserade? Jag tänker inte lägga tid på detta om jag inte vet att ni läsare har glädje och nytta av det. Lite feedback då och då på recepten vore inte heller helt fel. Jag skulle nog hoppa över helgmaten, den får ni välja själva;-)

Kanske en fiskrätt, en köttfärs, en vegetarisk, en kött eller korv och en fågel. Helst mat som är smidig att göra och kanske går att förbereda under dagen för även mammor är trötta kl 17 när maten ska lagas...

Hör av er!

8 kommentarer:

Helena sa...

Jag vill vara med! Räkna mig som en trogen läsare!
Senast i förrgår gick jag på ica och undrade över mig själv: "Varför har jag inte orkat göra en matlista för denna veckan heller? Det är ju såååå mycket enklare då. Nåja. Nästa vecka. Kanske..."
Så räkna med mig!

C-J sa...

Hej Marie
Jag såg din blogg och läste om veckomenyn. Jag skulle tycka det vore toppen. Jag behöver alla tips jag kan få. jag skulle definitivt läsa.

Kram Rebecca Wrang

Hemma hos sa...

Ja, ja, ja, ja! Jag skulle tycka att det vore fantastiskt! Kraam Carro

Marie sa...

Hejsan alla!

Så här snabba svar hade jag inte räknat med, kul!

Helena, det där har jag hört förut, du är inte ensam...

Rebecca, välkommen hit. Jag kikar på er blogg ibland, kul att uppdatera sig med vänner man inte sett på år.

Carro, du får väl hoppa över det köttiga och lägga till extra vegetariskt istället. Jag lovar att tänka lite extra på dig och alla andra vegetarianer. Ge lite tips om hur man kan göra ett befintligt recept lite mer vego tex.

Sen när ni prövat recepten kan ni ju tipsa andra.

matilda sa...

Tack Marie!!!! Jag skulle verkligen behöva hjälp! (som du vet...Du känner ju till min matlags-ångest!! Var det MIG du skrev om? :-) Och du har SÅ rätt- det handlar ju bara om VAD man skall äta! Jag håller också med om att Arlas veckomenyer innehåller för mycket creme fraiche etc. Jag har gått in på bloggen nästan varje dag sen vi sågs, bla testat ostsoppan (jättegod) imorgon blir det fiskbiffar! (Jag lovar, jag skall börja kommentera rätterna.) Kram!

Marie sa...

Hej igen Matilda!

Ja det var dig (och många andra) som jag skrev om. Du var bara den goooda droppen som fick min hjärna att rinna över. Nu måste det göras något! Som Helena bloggade om nyligen så är det ingen dans på rosor att vara hemmafru och allt som kan underlätta vill man ju dela med sig av.

Kul att du gillade maten. Jag gjorde nästan fiskbiffarna idag, blev sååå sugen, men orkade inte gå iväg och köpa fisk med förkylda barn.

Tack för senast, det var superhärligt att ses igen.

Stor kram
Marie

Heliotropen sa...

Får en icke-hemmafru haka på också? =)

Marie sa...

Hej Heliotropen!

Självklart! Alla som behöver laga mat och behöver inspiration är välkomna. En del recept kanske ni arbetande behöver byta ut mot annat för att det kanske tar för lång tid eller ska förberedas redan på morgonen eller fm.

Kram på er och hälsa sjuka A.

Marie