Jag är en 34-årig mattokig, lyckligt gift 2-barnsmamma. Jag har tur som är hemma med mina barn och kan tillbringa en del tid vid spisen.
Inte fastkedjad, men aldrig långt borta.

torsdag 12 november 2009

VECKOMENY 1


MÅNDAG
: Potatissoppa med majs och ostscones


TISDAG
: Indonesiska köttbullar med tomatnudlar Serveras med valfritt grönt till. Kanske gurk- och paprikaskivor? (VEG: ha tex bönor och majs i tomatsåsen och hoppa över köttbullarna)


ONSDAG: Hemliga fiskpaket med kokt potatis (VEG: ha bara div grönsaker & kanske svamp i paketen)


TORSDAG: Kotletter med ost och klyftpotatis (VEG: hoppa över kotletterna)


FREDAG: Teriyakikyckling, ris och grönsaker Det blir mycket kyckling av det här, kanske rester till lördagslunchen?


INKÖP

OBS! Nu i början blir inköpslistorna ganska omfattande eftersom ni kanske inte har samma stapelvaror som jag alltid har hemma, tex kryddor, lökar, kryddsåser osv. Stryk bara det ni inte är intresserade. Hör av er om ni har några undringar. Lycka till!

fast potatis till 2,5 middagar
2 gula lökar
ev. purjolök (till fiskpaketen)
1 vitlök
1 grön paprika
1 till paprika, valfri färg
1 gurka
valfri grönsallad till 1-2 middagar
4 morötter
4 stora tomater
ev. pepparrot (till fiskpaketen)
färsk broccoli
äkta smör
1 l mjölk, 3%
1 dl grädde (helst vanlig för mättnadens skull)
minst 150 g ost
1 ägg
500 g köttfärs
fläskkotletter (lagom till er familj)
400-500 g fisk, tex sej
800 g kycklingfilé (man kan ta 1 kg och öka på satsen och frysa in hälften till en annan gång)
400-500 g gröna bönor (Haricot verts)
frysta ärtor
1 burk krossade tomater
250 g äggnudlar
valfritt mjukt bröd (ngr skivor till köttbullarna)
potatismjöl
1 liten burk majs
1 burk skivade vattenkastanjer
ris (helst råris, tar doch längre tid att koka)
150 ml Teriyakimarinad
mejram
pepparmix
paprikapulver
malen koriander
spiskummin
malen muskot
sambal oelek (mkt stark chilipasta i burk, håller länge i kylen, kommer användas i fler rätter framöver)
soja
grönsaksbuljongtärning

8 kommentarer:

charlotte wingård karlsson sa...

flytta hem till mig!!!
jag kikar in här ibland och hjälp vad du imponerar! 4 nya rätter varje vecka, i 6 år?? wow! lång väg för mig att vandra, men du inspirerar och motiverar. TACK!

Anonym sa...

Det där lät bra. Jag har hittills aldrig tagit en veckomeny rakt av från någon annan (många tidningar kör ju med sådant), men här finns hela tre rätter som jag tror mig om att kunna få i min kinkiga familj. ;-) Jag återkommer när vi har testat.

Marie sa...

Hej Lotta!

Tack för inbjudan, men jag tror min familj skulle bli lite ledsen. Nya rätter är ju inget fantastiskt mål i sig, men det kan vara ett sätt att ge sin familj bra mat och goda matvanor och vana vid nya saker. Tack för de fina orden, de värmde.

Och hej anonym.

Välkommen hit. Vad roligt att du gillade (tanken på) maten. Kul om du kommenterar sen. Nog för att smaken kan vara olika, men jag kan definitivt stå för att rätterna i sig är bra. Smaksättningar kan man ju ändra. Indonesiska köttbullar blir italienska tex.

Marie

Helena sa...

Tja!
kan meddela att soppan är gjord och ostscones bakade - och allt uppätet! Soppan slog kanske inga smakrekord här hemma, men sconesen desto mer. ;) Daniels förslag till soppan i framtiden var att lägga i nån kryddkorv. Tror det kan funka bra. Målet för dagen är att hinna med köttbullarna. Vi får se vad sjuklingarna och deras mamma mäktar med. ;)
Men TACK för initiativet! Så enkelt att handla och ingen panik kl 16...

Marie sa...

Hej Helena!

Vad kul att höra av dig. Jag har undrat lite om veckomenyn skulle komma till användning.

Lite kryddig korv till soppan är säkert jättebra. Eller lite stekt bacon att smula över.

Lycka till med köttbullarna. Tipset härifrån är att göra köttbullesmeten lite tidigare under dagen och förvara väl övertäckt i kylen tills det är rulldax. Annars kan man rulla färdigt köttbullarna ngn gång när man har mycket tid, lägga den på en plåt med bakplåtspapper och frysa! När de är helt frysta läggar man dem i en påse och förvarar tills stekdax. Snabbmat i allra högsta grad. Går givetvis att göra med alla sorters köttbullar...

Marie

Anonym sa...

Hej Marie!

Detta är Heliotropen som talar. Jag glömde skriva att det var jag som var anonym sist! =)

Nu ska jag gå och köpa teriyakimarinad!

/Heli och snuviga gänget

Anonym sa...

Vi har haft några sällsynt ostrukturerade matveckor och klarar inte ens av att rätta oss efter en planering när någon annan gjort den. :( Men jag kan i alla fall berätta att vi serverade Teriyakikyckling här hemma i måndags. Den åts med god aptit och under ljudligt smackande av mamma och fyra barn (vi lånade några extra för att få den där riktigt mat-planering-i-stor-familj-känslan. Pappa var inte helnöjd utan påstod sig sakna något (jordnötssmör?), men t.o.m. lilla A som slutat äta kyckling var mycket nöjd. Kanske var det här helt enkelt en tjejrätt?

/Heli

Anonym sa...

Jag brukar också gilla jordnötssmak i mina asiatiska rätter - kanske är något manligt (stållångben typ...)

//Marcus