Jag är en 34-årig mattokig, lyckligt gift 2-barnsmamma. Jag har tur som är hemma med mina barn och kan tillbringa en del tid vid spisen.
Inte fastkedjad, men aldrig långt borta.

onsdag 11 november 2009

BARN OCH MAT

Nu till ett annat ganska vanligt problem hos barnfamiljer. Barnen vill bara ha det gamla vanliga, vägrar äta ny mat osv. Jag kan ärligt säga att det problemet har inte vi. Till stor del (tror jag) beror det på att under Linas snart 6 år, har jag lagat nya maträtter i snitt 4 ggr/vecka. Den mesta maten är alltså ny! Barnen hinner inte heller fastna totalt för tex köttfärssåsen eftersom den inte återkommer alltför ofta. Lina gillar inte alltid all mat jag lagar men hon provar, äter lite grann och sen innan hon ska lägga sig så tar hon lite kvällsmat om hon fortfarande är hungrig. Enkelt, lättsamt och jag slipper tjata. Tjat om mat låter vi för övrigt helt bli, det blir bara tråkig stämning.

En mycket bra bok om barn och mat är Jesper Juuls Nu ska vi äta. Läs den för ett bättre klimat kring matbordet och en mer avslappnad attityd om barnens matvanor.

2 kommentarer:

Chezsofia sa...

Jag kan bara hålla med. Att bjuda barnen på varierad mat och inte luras att tro att barn bara kan tycka om korv och makaroner är troligen en vinnande strategi. Ett annat bra knep är att han barnen med när man lagar maten.

Nu är ju alla barn individer och våra barn är väldigt olika när det gäller mat. 2,5-åringen är riktigt riktigt petig och vägrar ofta äta maten han går hellre hungrig medans 5 åringen äter det mesta och är en riktig gourmet.

Marie sa...

Du har helt rätt i om barnen får vara med och laga så äter de bättre.

Det är extra intressant med syskon, man tycker ju att de borda vara lika men är ofta väldigt olika precis som du skriver.

Just maten blir lätt en ond cirkel eftersom det är ett av de mest grundläggande behoven för att vi föräldrar ska få våra barn att överleva. Vi stressar nog lätt upp oss istället för att inse att barn är precis som oss vuxna, ibland är man sugen på pannkakor, ibland kött osv. Allt beroende på vad som behöver fyllas på i kroppens förråd av näringsämnen.

Kul blogg du har förresten, ska testa pumpapannkakorna.

Marie