Jag är en 34-årig mattokig, lyckligt gift 2-barnsmamma. Jag har tur som är hemma med mina barn och kan tillbringa en del tid vid spisen.
Inte fastkedjad, men aldrig långt borta.

fredag 6 november 2009

HELENS BRÖD


På höstlovet var jag och barnen i Göteborg för att hälsa på släkten. Helen och Daniel bjöd på middag en kväll och Helen sa lite försiktigt att hon faktiskt höll på att baka bröd. Jag tror att hon var nervös för att bjuda mig på egenbakat bröd. Men hon hade inte behövt oroa sig, brödet var ljuvligt. Hon berättade att bröden egentligen var mjuka tortillabröd som man steker i stekpanna, fast hon brukade inte göra dem så tunna som tortillas.

Väl hemma i Hölö igen så gjorde jag soppa och Helens bröd. Passar utmärkt ihop.

HELENS BRÖD 24 st

50 g jäst
50 g smör
3 dl vatten
3 dl mjölk
1 msk socker
2 tsk salt
13-15 dl mjöl

Smula ner jästen i bakmaskinen.

Smält smöret och häll i vatten och mjölk, det ska inte bli varmt, bara blandat. Häll det över jästen och blanda runt. Häll i socker och salt blandat med mjölet. Kör maskinen på låg fart i ca 12 min och på högre fart ngr minuter till. Detta är orsaken till den kalla degvätskan, om vätskan är varm när man kör degen länge i maskin så blir degen för varm.

Låt degen jäsa i bunken under plastlocket så att degen inte torkar ut.

Dela degen i 24 delar och kavla ut dem ganska tunt. Stek i torr stekpanna på medelvärme. Vänd dem innan de blir brända!!! Det går på ngr minuter.


Låt svalna på galler under bakduk, server varma eller ljumma.

Inga kommentarer: