Jag är en 34-årig mattokig, lyckligt gift 2-barnsmamma. Jag har tur som är hemma med mina barn och kan tillbringa en del tid vid spisen.
Inte fastkedjad, men aldrig långt borta.

söndag 7 oktober 2007

SUPERSÖNDAG!

Dagens söndagsmiddag blev suverän, kunde inte smaka bättre. Det tyckte vi allihop, fast Lina åt som vanligt inte potatisen trots att det var perfekt klyftpotatis.

Kotletter med ost


OBS! Vi hade inga tomater men det funkade utmärkt ändå.

Klicka på bilden för att förstora.


Klyftpotatis


fast potatis, gärna stora
valfri olja, jag tog solrosolja
salt
Kockens/Knorrs Pepparmix (blev perfekt smak med denna kryddmix, den bästa klyftpotatis jag nånsin gjort)

Tvätta och klyfta potatisen. Lägg den i en långpanna med olja i botten. Häll lite mer olja på och krydda. Stek i ugnen ca 30 min i ungefär 200-225°. Vänd potatisen någon gång under tiden.


Bellas sallad bestod av isbergssallad, gurka och morot. Bella gjorde den själv.



Selmas lyxiga äppelkaka med vaniljsås 6-8 port


Receptet kommer från en alldeles fantastisk bok. Äppelriket av Mia Gröndahl. Finns på biblioteket.

OBS! Missa inte mandeln på toppen, blev pricken över i.

4 stora Gravensteineräpplen
3 msk rom (jag använder romessens och vatten)
4-5 tsk kanel
ev. 75 g russin

200 g rumsvarmt smör
200 g socker
3 ägg
200 g mjöl
1 1/2 tsk bakpulver

50 g mandel eller hasselnötter(jag tog mandelspån som fanns i min frys)

Skala och klyfta äpplena. Lägg dem i en påse och häll i rom, (vatten), kanel och ev. russin). Skaka om.

Rör socker och smör till en grynig massa, tillsätt äggen ett i sänder. Blanda mjöl och bakpulver och rör ner i smeten.

Bred ut hälften av smeten i en smord och bröad form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Lägg på äppelklyftorna med marinaden och täck med resten av smeten. Strö över mandeln. Grädda i 150° i nedre delen av ugnen ca 1 timme.

Serveras ljummen med vaniljsås.

Inga kommentarer: