Jag är en 34-årig mattokig, lyckligt gift 2-barnsmamma. Jag har tur som är hemma med mina barn och kan tillbringa en del tid vid spisen.
Inte fastkedjad, men aldrig långt borta.

måndag 1 oktober 2007

Nostalgitripp 1 eller Pastasås med kassler

Min familj borde känna igen det här receptet. Det har hängt med ett tag. 13 år för att vara exakt. Då var jag 17 år och hade ett projekt att göra. Jag valde att samla recept. Detta recept kom från Kungsörnen. Uppskattas fortfarande av diverse familjemedlemmar och vänner. Igår hade vi Jessie, Morris, Atlon och Kaylie på middag och hemafton. MÅNADENS HEMAFTONSTIPS! DANSFÖLJAJOHN. Spela dansvänlig musik, gärna Michael Jackson. Alla dansar som "John" visar. Superkul och bra rörelselek.


Pasta med kassler- och creme fraichesås

1 purjo, strimlad
ca 300 g kassler, tärnad
smör
ca 2 msk vetemjöl
2 dl mjölk
2 dl creme fraiche
1 tsk torkad basilika
2 tsk torkad dragon
grovmalen svartpeppar
2 dl ärtor

Till servering: Pasta av valfri sort, vi tar helst tagliatelle, sallad om du orkar (purjo & ärtor är väl grönsaker?)

Fräs purjo och kassler i smör i en kastrull. Strö över mjölet och blanda i mjölken, creme fraiche och örtkryddor. Låt koka på svag värme ca 5 min. Blanda ner ärtorna och låt dem bli varma i såsen. Smaka av med svartpeppar och ev. salt.

1 kommentar:

Enzign sa...

Jamenvisstsåmumsigtdetvar!
Garanterat en favorit. På den tiden hade man väl lite problem med ärtorna, men nu slinker allt ner med glädje...:) Blog on sis!

//Jocke