Jag är en 34-årig mattokig, lyckligt gift 2-barnsmamma. Jag har tur som är hemma med mina barn och kan tillbringa en del tid vid spisen.
Inte fastkedjad, men aldrig långt borta.

tisdag 16 oktober 2007

Kalvjärpar med skysås och klyftpotatis

Idag testade jag ett nytt recept (igen) till middagen. Succé! (Stavas det så?) Vanliga råvaror men med nya smaker.

Kalvjärpar med skysås och klyftpotatis ca 4 port


500 g kalvfärs (eller nötfärs eller blandfärs)
1 ägg
1 msk svensk senap
1 tsk fransk senap
1 1/2 tsk salt
2 tsk lökpulver
1 tsk torkad dragon, söndersmulad
2 krm svartpeppar
3 dl vispgrädde
1 dl ströbröd
smör till ugnsformen
1 msk kalvfond eller 1 kalvbuljongtärning
1 dl varmt vatten
1 msk spad från burk med smörgåsgurkor
ev. 1 tsk vinbärsgelé

Mät upp senap, salt, lökpulver, dragon, peppar och 1 1/2 dl vispgrädde i en bunke. Blanda ner ströbrödet och låt svälla 10 min. Rör ner ägget och köttfärsen. Blanda.
Sätt ugnen på 200°. Forma 10-12 järpar. Lägg i en smord ugnsform. Ringla över resten av grädden (1 1/2 dl) och kalvfonden utrörd i det varma vattnet. Sätt formen i mitten av ugnen och låt stå ca 15 min.
Ta upp järparna och håll dem varma. Häll skyn i en liten kastrull och smaksätt med gurkspad och ev. vinbärsgele. Soja funkar oxå bra. Koka upp under omrörning. Smaka av med salt och peppar, kanske mer fond.

Serveras som sagt med klyftpotatis och grönsaker av valfritt slag, vi valde denna gång broccoli och majs.

Inga kommentarer: