Jag är en 34-årig mattokig, lyckligt gift 2-barnsmamma. Jag har tur som är hemma med mina barn och kan tillbringa en del tid vid spisen.
Inte fastkedjad, men aldrig långt borta.

tisdag 2 oktober 2007

Nostalgitripp 2 + bread surprise

Vichyssoise är det fina franska namnet på potatis- och purjosoppa som mixas slät med en skvätt grädde. Jag kryddar min med körvel 0ch låter den vara ganska tjock. Utsökt! Detta sopprecept har jag oxå använt mig av i 13 år, därav nostalgitrippen. (Vill någon ha exakt recept så får ni jobba för det, kommentera!)

Naturligtvis måste man servera soppa med bröd. Dagens stora överraskning var detta bröd. Ingen assistent behövs, ingen knådning, mao ett mycket enkelt bröd att baka. En nackdel finns dock, 12-18 timmar första jäsningen. OBS! Sluta inte läs här, testa istället. En bagare i New York har exprimenterat fram detta sätt att baka. Härlig knaprig skorpa som inte är för tjock och hård, ett fluffigt mjukt inre med mycket smak. (Det skulle kunna vara en mycket spännande människa jag beskriver.) TESTA, TESTA, TESTA.

Inga kommentarer: