Jag är en 34-årig mattokig, lyckligt gift 2-barnsmamma. Jag har tur som är hemma med mina barn och kan tillbringa en del tid vid spisen.
Inte fastkedjad, men aldrig långt borta.

lördag 6 oktober 2007

Lyxhustru?

I går kväll frågade jag min fantastiska man om han lider av att jag inte tycker om att städa. Han sa givetvis nej (och jag tror honom). Så nog är jag en lyxhustru;-)

Dagens att göra lista bestod av:
göra risgrynsgröt (förberedd till kvällsmaten)
baka dubbel sats bullar (nytt recept = ovan)
göra raggmunkar med bacon till lunch
städa toaletter
byta om, göra mig snygg till kl. 15 då jag behövde åka iväg

Dagens lista över gjorda saker:
risgrynsgröt
dubbel sats bullar
raggmunkar med ugnsstekt bacon och vitkålssallad
byta om osv...

Ni ser vad som fattas bland det jag faktiskt fick gjort idag. Toalettstädningen så klart!
Men å andra sidan så tror jag att god husmanskost till lunch, hemmagjord risgrynsgröt, BULLAR och en snygg fru uppväger dålig städmoral.

Raggmunkar ca 5 port

TIPS: Gör smeten i förväg men utan potatisen. Skala gärna potatisen och förvara i vatten i kylen, lite av stärkelsen försvinner då. Raggmunkarna tar en stund att steka så förbered gärna så långt det går.

2 dl vetemjöl
1 1/2 tsk salt
5 dl mjölk
2 ägg
3/4 kg potatis (8-10 medelstora)
smör

Blanda smeten som vanlig pannkakssmet.
Skala och riv potatisen grovt (krama ev. ut vatten från potatisrivet). Blanda i rivet i smeten snabbt, annars blir det lätt missfärgat.
Bryn smöret i (helst) två stekpannor. Klicka i smeten (ca 3 raggmunkar/stekpanna). Grädda dem frasiga på ganska låg värme.

Servera med rårörda lingon, vitkålssallad och ugnsstekt bacon.

1 kommentar:

Anonym sa...

Usch för raggmunkar!!!