Jag är en 34-årig mattokig, lyckligt gift 2-barnsmamma. Jag har tur som är hemma med mina barn och kan tillbringa en del tid vid spisen.
Inte fastkedjad, men aldrig långt borta.

fredag 23 november 2007

Grekisk köttfärs med rotfrukter & morotstsatsiki

Härom veckan var jag på Willys och handlade. Det var strax före lunch och både Lina & jag var hungriga. Tack & lov så var det en matdemonstration med riktigt god mat. Stekt köttfärs smaksatt med Bifteki kryddmix (jag vet den innehåller smakförstärkare, jag ska hitta på min egen kryddblandning) och en klick salviakryddad grekisk yoghurt. Mycket gott tillsammans. Jag köpte en påse (jag är inte alltid überhelig, speciellt inte när jag är hungrig). Nu i onsdags var det dax.
Grekisk köttfärs med rotfrukter & tsatsiki ca 5 port

500 g köttfärs
lite smör eller olja
1 påse Bifteki kryddmix ELLER krydda med timjan, pressad vitlök, persilja, mynta och salt & peppar
lite vatten

Stek köttfärsen i fettet ( eller följ instruktionerna på påsen). Blanda i kryddmix ELLER egna kryddor och ca 1 dl vatten. Låt puttra en liten stund. Köttfärsen blir ganska stark.

Valfri mängd och blandning av:
potatis, helst fast sort
sötpotatis
rotselleri
palsternacka
morot
röd lök

Skalas och skärs i bitar. Lägg i en långpanna med olja i botten. Krydda med salt och pepparmix. Sätt in i ugnen på 200° i ca 20-30 min.

grekisk eller turkisk yoghurt
vitlök
olivolja
finriven morot eller grovriven gurka som fått rinna av lite i ett durkslag
salt & svartpeppar

Blanda ihop allt men gör tzatzikin ganska mild.

Servera alltihop med sallad, fetaost och oliver.

TIPS: Skala och skär rotfrukterna tidigare under dagen och förvara i vatten med lock över. Tzatzikin blir godare om den får stå färdig i kylen ngr timmar. Smidigt!

Inga kommentarer: