Jag är en 34-årig mattokig, lyckligt gift 2-barnsmamma. Jag har tur som är hemma med mina barn och kan tillbringa en del tid vid spisen.
Inte fastkedjad, men aldrig långt borta.

måndag 26 november 2007

Säsongspremiär - julbak

Julbak. Smaka på det ordet ni!

Vi startade idag på hemaftonen, ett kort budskap och så raskt in i det underbara köket. Jag hade kollat in Hemmets journals (damtidningen) hemsida. Där finns en julsajt med ett jättestort utbud av julrecept, pyssel och tips. Astrologisidan kan man ju hoppa över. Ett annorlunda men enkelt recept på något som hette kanelstänger var först ut. Marängbaserade, fettfria! kakor. Goda var de i alla fall. Det blev ju givetvis ett smakprov som avslutning på kvällen. En god dryck provade vi oxå. Kryddig äppeldrink blev en hit och kommer användas mycket under julsäsongen. Tyvärr blev det inga bilder, inga batterier i kameran. Det känns alldeles löjligt i dessa digitala tider. Kolla länkarna så ser ni hur det blev.

1 kommentar:

Anonym sa...

Ååååhhh! Julbak! Jag vill också. Jag och Daniel har gjort en jullista och på den finns julbak också med fast jag vet inte hur mycket julbak det kommer att bli. Knäcken är ju ett måste liksom chokladkolan men vanlig sirap tycks vara väldigt svårt att finna här. Jag har varit överallt utan resultat :( Jag tänkte baka lussebullar iaf till en aktivitet i hjälpis men eftersom jag inte tänker använda mig ett recept med kesella så får vi se vad resultatet blir med tanke på att de inte riktigt har det här. Jag tänkte testa med fromage blanc som det heter här och får helt enkelt bara hålla tummarna.

Hoppas ni mår bra.
Fetkram Helén