Jag är en 34-årig mattokig, lyckligt gift 2-barnsmamma. Jag har tur som är hemma med mina barn och kan tillbringa en del tid vid spisen.
Inte fastkedjad, men aldrig långt borta.

torsdag 6 december 2007

Nu ryker det ur näsborrarna!

Jag är så arg och besviken så jag knappt vet vart jag ska ta vägen. I alla fall inte med mina matinköp. Vem ska man tro på egentligen?

Ni som ännu inte har sett Uppdrag granskning från i går måste göra det. Ni kommer att bli mörkrädda. Men trots det så är jag inte speciellt förvånad. Mycket vill ha mer. Rika ICA-handlare som pressar sina anställda att dra in mer pengar genom att slänga mindre. Köttfärs och andra varor som packas om när bäst före-datumet har passerats. Gammalt kött marineras för att dölja tråkig färg och lukt.

I detta reportage var det Ica som granskades, jag tycker nog att de kunde kollat Coop, Hemköp och Willys oxå. Men när jag läste på Uppdrag gransknings forum efter programmet så var det väldigt många anställda och tidigare anställda som vittnade om missförhållanden nästan överallt. Dåliga, snåla och gnidna människor finns säkert inom de flesta bransher.

Som jag ser det så finns det två problem med hanteringen:
1. Dåligt kött paketeras om och säljs med ett framflyttat bäst före-datum. = Vi kan bli sjuka!
2. Jag blir lurad! ? Betalar för något som inte stämmer.

Lösningen anyone?

Jag tycker att de butiksanställda ska plocka undan kött och andra färskvaror som håller på att gå ut i datum. Märka dem med KORT DATUM - 50% RABATT eller ngt liknande. Sen kan jag gladeligen göra valet själv att köpa en vara med kortare förbrukningstid eller inte. Jag får vad jag betalar för.

Jag har tidigare handlat på ICA Maxi i Södertälje. I reportaget var det den ägare som förnekade att det var hans butik. Jag blir riktigt sur. Jag tror faktiskt att man kommer kunna handla kött därifrån i framtiden utan att bli lurad, MEN JAG VILL INTE BIDRA TILL ATT DEN OÄRLIGE HANDLARENS PLÅNBOK BLIR ÄNNU TJOCKARE!!!

1 kommentar:

Anonym sa...

Jo...här är en till som är upprörd, mycket upprörd. Satt uppe lite för sent och tittade på reportaget på svts hemsida igår. Usch och fy! Men precis som du skrev...jag är inte heller förvånad. Min första tanke var att jag inte vill handla kött någonstans längre men då slog det mig. Aldrig mer äta kött!! Jag slog genast bort den fruktansvärda tanken.

Jag gillade dock inte mannen som gjorde reportaget. Han gick stundvis lite över gränsen. Sen blev jag upprörd över att han började snacka om vart butikscheferna bodde och om hur mycket pengar de tjänare. Det störde mig. Låt dem bo vart de vill och tjäna hur mycket pengar de vill. De bor inte i sina feta villor på bekostnaden att jag får äta gammalt kött och kött som legat på golvet. De hade haft råd att bo där ändå. Varför är det så fult att tjäna pengar för?