Jag är en 34-årig mattokig, lyckligt gift 2-barnsmamma. Jag har tur som är hemma med mina barn och kan tillbringa en del tid vid spisen.
Inte fastkedjad, men aldrig långt borta.

fredag 14 december 2007

Solrosbröd - efterfrågat recept

Om ni läste mitt inlägg om gott bröd i måndags så vet ni att brödet i min frys börjar ta slut. Idag slår jag på stort. Dubbel sats av ett fantastiskt gott solrosbröd (4 bröd) och så ska vörtbrödsbaket påbörjas (slutförs imorgon, bilder och omdöme utlovas). Jag har kombinerat Jan Hedhs recept på vörtbröd med hans Laputabröd. Ett skånskt limprecept som är oerhört gott. Ett experiment helt enkelt. Farligt, farligt så här i jultider när tiden knappt räcker till för det som redan är "tried and true".

SOLROSBRÖD 2 bröd

25 g färsk jäst
4,5 dl kallt vatten
1 msk brödsirap (eller den sirap man har)
2 tsk salt
4 dl rågsikt
7 dl vetemjöl special ( eller vanligt vetemjöl, helst Saltås)
1,5 dl solrosfrön

Lös jästen i dert kalla vattnet. Blanda i sirap, salt, rågsikt och vetemjöl. Arbeta ordentligt och blanda sen ner nästan alla solrosfrön, spara lite till garnering.

Jäs minst 40 min, gärna längre. Första jäsningen får gärna vara extra länge när man bakar med kall degvätska, det blir bättre smak på brödet då.

Baka ut till 2 avlånga bröd, pensla med vatten och strö på solrosfrön. Jäs 30-40 min till dubbel storlek. OBS! Jäs inte för länge denna gång, då flyter bröden ut och blir platta.

Snitta bröden och grädda i 225° i nedre delen av ugnen, ca 25 min.

Mycket goda att äta med ost på.

1 kommentar:

Anonym sa...

brödet verkar bli jättefint, det är någon minut kvar i ugnen. Men… hur ska det svalna? utan bakduk på galler? Ska det penslas med vatten, eller är det om man vill ha mjuk skorpa?
/marie janenge