Jag är en 34-årig mattokig, lyckligt gift 2-barnsmamma. Jag har tur som är hemma med mina barn och kan tillbringa en del tid vid spisen.
Inte fastkedjad, men aldrig långt borta.

onsdag 12 december 2007

Blomkålssoppa

Kassan börjar bli skral i vår familj. Julklappsinköpen på Toys R Us klarades av igår, dyrt blev det. Då känns det bra att samma dag (tisdag) ha lagat en billig och god soppa som åts med varma mackor gjorda på brödet från i måndags.

Blomkålssoppa ca 4-5 port

1 blomkålshuvud, ca 500 g
2 gula lökar
2-3 stora morötter, beroende på hur stort blomkålshuvudet är
1-2 msk smör
ca 7 dl vatten
2 buljongtärningar, grönsaks eller höns
5 dl mjölk
1 msk vetemjöl
1 dl grädde
salt, vitpeppar

Dela blomkålen i buketter och skölj. Skala & hacka löken.Skala moröttewrna och skiva dem tunt.

Smält smöret i en stor kastrull och fräs lök och morötter en stund utan att det tar färg.
Tillsätt blomkål och fräs lite till. Späd med buljong och koka ca 8 min.

Red med mjölk och mjöl och koka 5 min på svag värme. Späd med grädde och smaka av med salt och vitpeppar.

Gott, billigt och går bra att frysa in.

Inga kommentarer: