Jag är en 34-årig mattokig, lyckligt gift 2-barnsmamma. Jag har tur som är hemma med mina barn och kan tillbringa en del tid vid spisen.
Inte fastkedjad, men aldrig långt borta.

måndag 10 december 2007

Gott bröd!

Pga sjukdom hos mig och familjen så har jag inte bakat bröd på flera veckor. Det kanske inte låter så ovanligt i de flesta familjer men för att vara mig så är det konstigt. Jag har nästan fått abstinensbesvär!!! Nu idag var det äntligen dax. Jag riktigt njöt när jag blandade ihop ingredienserna till detta bröd som är en gammal favorit. Första gången jag bakade det var för säkert 10 år sen.

JÄTTELIMPOR 2 st

50 g jäst
1 l kallt vatten
1 msk salt
1 dl havrekli
2 dl havregryn
2,2-2,3 l vetemjöl eller vetemjöl special, helst från Saltå kvarn

Smula ner jästen i en bunke. Häll på vattnet och rör ut jästen.

Tillsätt salt, havrekli, havregryn och det mesta av mjölet. Arbeta degen väl. Den ska släppa bunkens kanter. Jäs ca 2 timmar i rumstemp. Gärna i en stor plastlåda med lock.

Ta upp på bakbordet och knåda degen väl. Dela mitt itu och forma två lätt ovala limpor. Lägg dem tvärsöver på en bakplåt. Täck med bakduk och jäs ca 1 timme.

Gör ngr snitt i bröden med en vass kniv. Grädda i nedre delen av ugnen i 275°, ca 10 min. Sänk värmen till 200° och grädda ca 20-25 min till. Låt bröden svalna på galler utan bakduk så blir det fin skorpa.

1 kommentar:

Anonym sa...

Bakade det här brödet i kväll. Toppen gott! Tack för recept, och du nu lärde jag mig hur bra det var med att ha kallt vatte i stället för varmt. Tackar!
Mvh rebecca Lindfors