Jag är en 34-årig mattokig, lyckligt gift 2-barnsmamma. Jag har tur som är hemma med mina barn och kan tillbringa en del tid vid spisen.
Inte fastkedjad, men aldrig långt borta.

måndag 24 december 2007

Julafton 2007

Så äntligen var det julafton - dagen som alla väntat på! Speciellt ungarna. Högen med julklappar under granen har tagit oanade proportioner och vi börjar misstänka att vi förköpt oss till barnen. I köket hängde två julstrumpor som farmor gjort och tomten hade varit framme med ett litet julpyssel och diverse sötsaker som höll Bella och Lina sysselsatta under morgonkvisten. När vi kröp ner i vår säng igår hade svärmor smusslat ner en "julstrumpa" till oss också med mattidning till Marie och Scientific American till mig - och diverse sötsaker. Helén och Daniel åkte på samma sak. Daniel som inte känner till Höglundstraditionen trodde Helen hade gömt något som han inte skulle se, så han vågade inte gå och lägga sig!


Frukosten dukades fram och blev rejäl kan man väl minst sagt säga. Gröten var ett måste, men sedan följde alla pålägg och tillbehör till bröd, som i sig var en hel middag! Vi rullade in i köket efter maten och kände att åtskilliga kilometrar behövde promeneras för att få ner middagen efter Kalle Anka.

Jag tog barnen och åkte skridskor vid Hölöskolan - Tövädret hade dock gjort isen tunn och blöt, så man kunde inte ta ut svängarna ordentligt utan att ta i asfalt... Vi hade roligt i alla fall.
Jag tog därefter en lång promenad med Lina i vagnen för att hon skulle somna (och för att jag skulle få ner den där middagen efter Kalle), men sockret höll henne vid liv. Hon har varit ganska hypad hela dagen. Kalle Anka studsade hon sig i genom - jag var så trött så att jag somnade - ända tills hon abrupt väckte mig genom att studsa på mina "juveler".

Middagen blev det traditionsenliga julbordet med några nyheter för i år. Bla annat fanns där en kycklingterrin som blev riktigt god. Bilderna som följer visar vad vi pulade i oss.

Julkorv - hemmagjord
Kycklingterrin
Köttbullar och Prinskorv
Grönkålsfrittata
Hillevis inlaggda sill
Julskinkan
Varmrökta laxen
Diverse sallader - hemmagjorda
Allt samlat på bordet - inklusive Jansons, potatisgratäng och kokt potatis

Efter maten dukats bort slog jag mitt hemliga nummer till jultomten som svarade efter några sekunders upptagettutande. Vi beställde tomten som lovade komma så fort som möjligt. En kvart senare knackade det på dörren och där var han. Han ursäktade sig att han var sen eftersom hans älgar hade kört fel över Norge - renarna var inte friska i år berättade han. Julklappar delades ut innan han skyndade vidare till andra familjer i Hölö. Man undrar ju hur han hinner....


... och ja - vi hade förköpt oss på julklappar till barnen! Men nu vet vi till nästa år. Jag lyckades ju få med mig en bilbana hem från Toy's R Us som vi vuxna grabbar snabbt plockade ihop. Efter julfikat på kvällen blev det några "laps" för att få in vanan och hålla bilarna på spåret. Att man kan bli så pojkig igen var en riktigt skön känsla!

God Jul på Er Alla!

//Marcus

2 kommentarer:

Anonym sa...

Härligt att få läsa om och se bilder från er hemtrevliga jul. Gissar att ni kört bilbana hela eftermiddagen idag också!! fniss! J

Anonym sa...

Hej Marcus & Marie!

Hittade till er sida via en annan, fantastiskt! Jag längtar till Sverige när jag ser bilderna från julafton! Otroligt så mycket mat ni hade!

Hoppas vi ses igen någon gång!

Angie, fd VF församling och nu hemma i Amsterdam