Jag är en 34-årig mattokig, lyckligt gift 2-barnsmamma. Jag har tur som är hemma med mina barn och kan tillbringa en del tid vid spisen.
Inte fastkedjad, men aldrig långt borta.

lördag 3 november 2007

BELLAS FAVORITMIDDAG

Maxi har denna vecka ett erbjudande på laxfilé. 79 kr/kg. Jag köpte 4 kg för Bella hade tidigare i veckan pratat om sin favoritmat. Jag sa till henne att vi måste vänta på ett laxerbjudande. Så när jag var och storhandlade i går och såg erbjudandet så var det riktigt roligt att kunna göra denna favoritmeny till Bella.

Receptet kommer från Nigella, den vackra, matsensuella kocken från England, via min amerikanska, oxå vackra, vän Lisa i Bromölla (Skåne för er som inte vet nåt). Prova det, det kommer bli en hit.

Förra året lyckades jag tom bjuda en familj från Storbrittanien på denna brittiska stapelvara med dåligt rykte som kallas Mushy peas. De gillade det så mycket så de ringde nästa dag och bad om receptet. De bästa Mushy peas de hade ätit. Stolt blev jag över denna katastrof som istället blev en succé. Maten var inte katastrofen men att servera en brittisk familj brittisk mat när jag själv är svensk är inte så genialiskt. Jag kom på att recepten var från Nigella = brittisk, en halvtimme innan gästerna kom, men det var ju inget att göra någonting åt. Jaja, här kommer recepten.


Baconstekt lax med potatismos & mushy peas

Gör ett gott potatismos på riktigt. Jag använder smör, mjölk, salt, vitpeppar och Herbamare i mitt. Precis som Mammas mao.

Stek bacon i ugnen
i en långpanna. Ta ur baconet när det är klart och lägg i laxfilén, salta och vitpeppra. Sätt in i ugnen på knappt 200°. Ta ur när den är färdig ca 10-20 min senare. Tiden beror på tjockleken.

Koka under tiden ärtor i saltat vatten med ngr skalade vitlöksklyftor. Häll av vattnet efter en liten stund. Kör ihop till en grön sörja med stavmixer (vitlöksklyftorna oxå), ngr ärtor får gärna vara hela. Häll i creme fraiche (ej lätt) och krydda med salt & svartpeppar. Låt puttra en liten stund.

Servera!

Inga kommentarer: