Jag är en 34-årig mattokig, lyckligt gift 2-barnsmamma. Jag har tur som är hemma med mina barn och kan tillbringa en del tid vid spisen.
Inte fastkedjad, men aldrig långt borta.

lördag 10 november 2007

Spagetti och köttfärsås

Hejsan alla trogna! Ursäkta dröjsmålet med nya inlägg. Livet kom ikapp och tog över. Men nu TAR jag mig tid för att sprida lite bra recept. I måndags gjorde jag köttfärssås. Medel-Svenssons klassiker kan tyckas men jag får kalla den Medel-Karlssons köttfärssås för det var den bästa jag ätit på år & dag. En mycket god och lite nyttigare sås som ska puttra länge på spisen. Pga tidsåtgången så rekommenderar jag ett riktigt storkok som delas upp i påsar och fryses in. Gott i lasagne, pastagratäng, moussaka (med aubergine eller potatis).

Medel-Karlssons köttfärssås ca 10 port

4 gula lökar, finhackad
200-300 g rotselleri i små tärningar
smör/olja att steka i
1 kg köttfärs
2 burkar tomater (á 400 g)
4-5 dl vatten (mer vatten om vin fattas)
3 buljongtärningar
ev. 2-3 dl rött eller vitt vin (hade inget hemma, smakade utmärkt ändå)
1 dl tomatpuré
1 tsk socker
2 tsk salt
svartpeppar ur kvarn
lite rosépeppar
lite paprikapulver
ev. oregano eller basilika
3-4 vitlöksklyftor
2 dl vispgrädde

Fräs lök & rotselleri i fettet en liten stund. Flytta över i en stor gryta.
Fräs köttfärsen lite i taget. Vispa ur stekpannan med lite vatten och häll skyn i grytan. Häll oxå i tomaterna med sitt spad och späd med vatten. Puttra ca 45 min på svag värme med locket lite på glänt. Rör om ibland.
Lägg i buljongtärningar, vin, tomatpuré och kryddor. Späd ev. med mer vatten. Låt puttra ca 30 min till.
Smaksätt på slutet med pressad vitlök och kanske mer kryddor. Häll även i grädden. Koka ca 10-15 min utan lock så att såsen blir ganska tjock i konsistensen. Smaka av.

Inga kommentarer: