Jag är en 34-årig mattokig, lyckligt gift 2-barnsmamma. Jag har tur som är hemma med mina barn och kan tillbringa en del tid vid spisen.
Inte fastkedjad, men aldrig långt borta.

måndag 14 juli 2008

Pajtips

Ibland orkar jag inte laga mat. Jag vet detta med mig själv och försöker förbereda mig på det. Förberedelsen består i att jag har en del enkla men goda saker på lut i frysen. Angelicas ost- och skinkpaj är bra till detta. När jag ändå håller på att baka en paj så förbereder jag helt enkelt flera. Själv tycker jag inte att paj blir så gott att frysa men på detta sätt blir det perfekt.

Pajdegen trycks ut i en engångsalu-form. Folie runtom.

Tärnad skinka/kassler i rätt mängd i en påse.

Riven ost i rätt mängd i en påse.

Skriv datum på alltsammans och gärna en förklaring till vad det är.

Paketera det tillsammans i en större påse.

Dagen du vill laga/inte laga maten tar du ut påsen ur frysen och stoppar in den i kylen på morgonen.

Lägg ihop och grädda pajen enligt receptet.

Inga kommentarer: