Jag är en 34-årig mattokig, lyckligt gift 2-barnsmamma. Jag har tur som är hemma med mina barn och kan tillbringa en del tid vid spisen.
Inte fastkedjad, men aldrig långt borta.

söndag 27 juli 2008

Föräldrarkvällar

Mormödrar är underbara. Ibland behöver man få ett litet "break" som föräldrar och det fick vi häromkvällen när barnen knallade över med täcken och kuddar samt en film hem till mormor.

Marie hade plockat fram innanlår av nöt och lagt i marinad under dagen. Jag satte igång grillen efter att färskpotatisen åkt in i ugnen tillsammans med olja, vitlök och kryddor.

Efter all trädfällning som gjorts under semestern, gick jag ut och samlade in lite flis från björk, gran och tall. Flisen (från flistuggen som gått varm) har legat och torkat i solskenet flera dagar och var snustorrt. Grillen drogs igång och köttet skivades och lades på grillen. Ytterligare marinad penslades på, svartpeppar maldes över skivorna och spånorna fick det att ryka till ordentligt på grillen med underbar rökdoft.


Köttet blev lika gott som den grillade rostbiff vi åt hos några vänner för en tid sedan och den avnjöts med hemlagad aioli och (köpt) bernaisås. Gott, gott, gott!

Nästa kväll låg några bitar grillat kvar i kylen och fick bli en "kvällen efter" macka när ungarna hade gått och lagt sig. Jag skar upp i strimlor och lade på rostat bröd. En klick bernaisås och en tomat från trädgården blev en utsökt kvällsmacka! Röksmaken kom fram på ett underbart sätt och när man luktade på köttet fick jag associationen till rökt röding. Så låter man några bitar ligga till nästa dag, så verkar dom dra till sig mer av smakerna från spadet som dom låg i.


Gott, gott, gott igen!!!

//Marcus

2 kommentarer:

Heliotropen sa...

Vad mycket mysigt ni verkar ha gjort i sommar. Är ni hemma nu?

Marie sa...

Ja, men vi försvinner igen... Marcus drar till fjälls med Lina. Marie till Göteborg med Matilda och Bella åker till Valla en vecka.