Jag är en 34-årig mattokig, lyckligt gift 2-barnsmamma. Jag har tur som är hemma med mina barn och kan tillbringa en del tid vid spisen.
Inte fastkedjad, men aldrig långt borta.

tisdag 29 juli 2008

Sommarlov i Gränna

Vi har spenderat två härliga dagar i Gränna och Vadstena. I söndags åkte vi söderut och kom till Gränna på kvällen. Vi har som sagt blivit bitna av att hyra stuga, så vi hyrde det "Rosa huset" på bergsvägen 48 i Gränna. Huset låg i prunkande grönska och syntes knappt från vägen. 2010 fyller det dessutom 200 år! Stugan är smakfullt renoverad och har allt man behöver för att klara sig som semesterfirare.

Rosa stugan - Lina hängde mycket vid grinden. Lyckades klämma sig också...

Vi "bosatte" oss och gjorde ungarna kvällsklara. Innan sängdags hann vi med ett fia med knuff. Marie vann över oss andra. När barnen somnat så satt Marie och jag och löste korsord och sudoku. Avkoppling till max

Måndag morgon steg vi alla upp och gick till bageriet som låg huvudgatan ett stenkast från vårt hus för att köpa nybakat bröd. Sedan dukade vi upp frukost ute i trädgården.

Härligt med lite frukost i det fria!

Vi upptäckte att Gränna i mångt och mycket bara bestod av en sak - Polkagrisaffärer. Vi införskaffade några av dessa läckerheter efter att vi observerat hur tillverkningen går till - live. Ett snabbt besök på turistbyrån och sedan tog vi oss ner till hamnen för att åka färja över till Visingsö. Bilen fick stanna på fastlandet vilket var lite synd - man blev ju begränsad till hamnområdet på andra sidan. Det skulle dock visa sig att det inte gjorde så mycket.

Väl framme tittade vi på slottsruinen och gick sedan ner till sandstranden. Det byttes om till badkläder och vattnet var uppfriskande. Inne i hamnen var vattnet varmare. Bella och jag hoppade från kajkanten ner i det kristallklara vattnet och hade hur kul som helst.

Kristallklart vatten - det var nog 3-4 m djupt där vi hoppade, men man såg botten hur klart som helst. Uppfriskande!

Efter att vi ätit lunch (Pizza), strosade vi omkring upp till örtagården och handlade lite godis i en gammal lada. Solen gassade på så vi satte oss i skuggan och tog det lungt en stund. Nu var vi en bit in på eftermiddagen och tyckte att det var bästa att hinna med lite mer bad, fast vid lagunen i Gränna. Vi tog första bästa färja. Barnen och jag badade till klockan var halv sju - Marie hade handlat fisk under tiden och haft en skön stund hemma i rosa stugan.

Vätternröding och Sik - 50 kr st (billigare än att ta familjen på retaurang för att äta samma lyx - lika gott)

Vi promenerade tillbaka och köpte färskpotatis på vägen hem. Väl hemma åt vi middag i trädgården som bestod av rökt Sik och Röding tillsammans med kokt färskpotatis och en örtagårdssås som fiskhandlaren lurade med Marie. Det blev en utsökt middag ute i det fria.

Det tog en stund att rensa bort alla ben, men den som väntar på något gott...

En (erfaren?) katt kände doften av fisk som jag höll på att rensa, så den fick renset att tugga på - Verkade dock vara en kräsen katt...

Det har varit en sån där riktigt bra semesterdag - strålande solsken, varmt i luften, varmt i vattnet. Ungarna är glada, maten är god, vyerna är vackra och man har det bara bra! Jag återkommer mer om Vadstena - inläggen efter är ju faktiskt vad vi gjorde nästföljande dag (fast efter Vadstenabesöket).