Jag är en 34-årig mattokig, lyckligt gift 2-barnsmamma. Jag har tur som är hemma med mina barn och kan tillbringa en del tid vid spisen.
Inte fastkedjad, men aldrig långt borta.

torsdag 7 augusti 2008

Fjällresa

Lina och jag har varit i fjällen en vecka. Vi lämnade Marie, Bella och Matilda hemma och drog norrut. Att köra till fjällen tar ju sin lilla tid. 97 mil bränner man inte bara av hur som helst. Man får bränna av dom med ca 0,7 dl/mil. Inte så illa för en '94:ans Passat. Jag pumpade däcken med 2,5 bar innan vi åkte, så det gjorde 1/10 del mot normal förbrukning ;O)

Vi stannade och tog en matpaus i Söderhamn. Det blev McDonnalds drive through för att vi snabbt skulle ta oss till det vita tornet på andra sidan stan och äta med lite utsikt. Maten var fortfarande varm när vi kom fram. Solen sken och det var klarblå himmel och livet var bara hur mysigt som helst. Lina och jag klättrade dessutom upp alla trappsteg till toppen och tittade på utsikten.


Efter tolv timmar i bil (inkl pauser) var vi framme i Solberg, Tärnaby. Någon mil innan stannade jag och tog kort på Ryfjället. Storslagna vyer när man åker längst "blå vägen" mot Mo I Rana (E12).

Ryfjället från söder - Från väster är det Tärnasymbolen och Samernas heliga berg. Från vägen är det 4 km av rent uppför för den som vill få upp flåset lite.

Under veckan som fortlöpte (allt för fort) hann vi med en hel del kul. Fjällvandring upp mot Murtsertoppen (+1400m ö h) med bedårande utsikt över fjällvärlden. Snökaning utför branta sluttningar. Myggfajter. Fiske. Bygge av fiskrök. Rökning av fisk. Tälta. Bergsbestigning (igen). Matlagning. Bad. Sällskapsspelande på kvällarna och en massa annat kul!

Här följer lite bilder från höga höjder!

Min bror och systerson (bakom) samt en hund som heter Bamse knatade iväg mot Murtsertoppen. Min bror som gillar teknik, hade en iPhone med sig som visade höjden m h a GPS. Vi gjorde en stigning på 700 m under vår eftermiddagspromenad.

Murtsermassivet efter 150 höjdmetrar. Det blåste ganska friska vindar denna dag - men det var skönt

Närmar oss toppen... Nere i dalen skymtar man Hemavan.

På väg hemåt. Turen tog 5 timmar och jag har fler bilder om någon annan än vi som var där är intresserad...

Sova i tält skulle det göras också. Lina fick blodad tand - sov första natten med mig, sedan blev det kusinernas tur och denna bild är tagen tredje natten i rad...

Det blev en hel del fiske och allt som allt fick vi upp 7 st sikar som stektes och senare röktes när röken var färdigbyggd.


På vägen hem röstade Lina och jag enhälligt att vi skulle stanna i Huddiksvall och äta middag. Skatteåterbäringen hade kommit och vi letade en trevlig restaurang i nästan en timma innan vi hittade en Vietnamesisk restaurang på kajen med hamnutsikt. Priserna var riktigt bra och maten var god.

Detta är egentligen en matblogg, men då min bror tankade över de flesta matrelaterade bilder från resan till sin dator som nu befinner sig i Borås, avvaktar jag med att blogga om detta tills han skickat över bilderna.

Kort om maten i alla fall: När man samlas hela familjen i fjällen så har vi matdagar. Stor familj = färre matdagat --> Halvpension nästan hela veckan! Så vi åt en massa god mat under tiden som vi var där. Men mer om detta och vad jag hittade på senare som sagt.

//Marcus

Inga kommentarer: