Jag är en 34-årig mattokig, lyckligt gift 2-barnsmamma. Jag har tur som är hemma med mina barn och kan tillbringa en del tid vid spisen.
Inte fastkedjad, men aldrig långt borta.

fredag 8 augusti 2008

Vadstena

Jag lovade ju att skriva lite om Vadstena och vårt lilla besök där på vägen hem från Gränna för två veckor sedan. Vadstena ligger strax söder om Motala och man får passa på alla kameror som finns längst vägen. Den heliga Birgitta dök upp denna veckan också. För tre veckor sedan var vi i Finstad där hon föddes, och nu hittade vi ett Kloster som kretsade kring hennes person.


Vi parkerade vid Vadstena slott och promenerade förbi en antikaffär som är väl värt ett besök. Normalt är antikaffärer stökiga platser med en känsla av röra och gamalt skräp. Här var dock konceptet att bygga upp små miljöer som fick en att återvända till 30 - 40 - och 50 - talet. Riktigt trevligt att gå omkring och känna tiden andas och pulsera lite smålätt...


Bakom slottet låg Vättern och ungarna var naturligtvis där och doppade fötterna en stund i det klara vatnnet.


Vi gick mest omkring och njöt av omgivningarna - en stad som är totalt pitoresk och har en härlig sommaranda. Efter att vi gått en runda genom klostret och varit inne i klosterkyrkan och lyssnat på orgelmusik landade vi i en lekpark där Lina gungade och sjöng Majas Alfabetssånger (...Jag har en ask, den är minst hundra år, den blir bara högre ju mer tiden går, och jag har en gunga på lägsta grenen, där sitter jag ofta och dinglar med benen...) om och om igen - och högt, så det ljöd i hela nejden.

Sedan var vi hungriga och letade reda på Ladugård 206 som jag skrev om i ett tidigare inlägg. Det blev en riktigt härlig dag - kvällsdopp i Kolasjön när vi senare väl var hemma :O)

//Marcus

Inga kommentarer: