Jag är en 34-årig mattokig, lyckligt gift 2-barnsmamma. Jag har tur som är hemma med mina barn och kan tillbringa en del tid vid spisen.
Inte fastkedjad, men aldrig långt borta.

söndag 10 augusti 2008

70-talsmat

Jag gillar gamla recept och igår använde jag ett sådant. Ett litet kort från 70-talet med en bild av en gryta på ena sidan och receptet på baksidan. Ni har säkert sett sådana förut. Grytan blev jättegod och är väl värd att göras. Fördelen för oss var oxå att jag hade riktigt bra kött, ytterlår från Åby gård. På receptbilden ser det inte mycket ut för världen, brunrutig servett, ful keramikgryta fylld med överkokt (vit) pasta och en brun sörja ovanpå. Inget färggrannt över huvud taget. Färska örter, vad är det? Detta är en del av charmen med gamla recept, de är inte tillspetsade eller uppiffade alls. Fritt fram för oss kockar helt enkelt. Det är svårare med nya recept, har man inte parmesan, soltorkade tomater, tahini eller färska örter hemma så är det kört.

Jag använde min Slow Cooker men en vanlig gryta går oxå bra (men inte lika bra;-)

KÖTTRAGU MED PASTA 4 port

ca 600 g benfritt kött av valfritt slag
2 msk smör
1 finhackad gul lök
1 krm peppar, paprikapulver, timjan, rosmarin
2 1/2 msk vetemjöl
4 dl vatten
1 buljongtärning
ngr vitlöksklyftor, krossade
1 tsk soja
1 msk tomatpuré
1 tsk worcestershiresås
1-2 dl grädde eller creme fraiche

Skär köttet i bitar, bryn i smöret i ganska stark värme. Lägg i löken en liten stund.

Blanda kryddor och vetemjöl, strö över köttet. Häll på vatten och buljongtärning, lägg i den/de krossade vitlöksklyftorna. Låt puttra på svag värme tills köttet är mört (olika länge beroende på köttsort, nötkött ca 1 1/2 timme).

Rör i grädden. Smaka av med soja, tomatpure, worcestershiresås och ev. salt & peppar. Låt puttra 5 min till.

Servera med pasta och gärna valfritt grönt.

Inga kommentarer: