Jag är en 34-årig mattokig, lyckligt gift 2-barnsmamma. Jag har tur som är hemma med mina barn och kan tillbringa en del tid vid spisen.
Inte fastkedjad, men aldrig långt borta.

lördag 9 augusti 2008

PÅ BRÖDFRONTEN NÅGOT NYTT!

Äntligen bakar jag bröd igen. Det har varit några energikrävande månader, men det ligger nu bakom mig. Jag satte igång med storbak här i veckan, dubbla satser av två sorters bröd.

På bilden ser ni Potatis- och råglimpa. Det här är ett GOTT bröd. Eftersom det är kokt potatis i brödet så blir det härligt segt, saftigt och fluffigt. Det var inte svårt men lite omständligt att baka. Därför är det lika bra att göra dubbel sats med en gång. Jag har redan dubblat receptet åt er. Min potatis räckte inte så jag tog morötter och la till oxå. De fick koka lite innan jag la i potatisen eftersom morötter har längre koktid. Jag ville inte ha morotsbitar i brödet.

POTATIS- OCH RÅGLIMPA 2 stora bröd 200°

450 g potatis
25 g jäst
5 dl av potatisvattnet, fingervarmt
700 g vetemjöl special eller Änglamarks vetemjöl
220 g rågmjöl (jag tog fint rågmjöl)
1 msk salt

Skala och koka potatisen i saltat vatten. När de är klara hälls potatisvattnet av men 5 dl sparas. Mosa potatisen och låt svalna.

Smula ner jästen i bunken. Häll över potatisvattnet och rör om. Häll i den mosade potatisen och mjölet blandat med saltet. Arbeta ca 5 min på låg hastighet då kombinationen potatis och mjöl absorberar vätska långsammare. Jäs övertäckt ca 1 timme.

Stjälp upp på mjölat bakbord, platta ut lite och vik sedan över en tredjedel av degen mot mitten, vik över den motsatta tredjedelen så att det blir ett paket. (Jag ska fota någon gång så ni ser hur man gör.) Detta kallas att stöta samman degen, man gör så för att degen ska hålla ihop bättre när man jäser bröden på plåten. Låt degen nu vila 15 min.

Dela degen i 2 delar, forma runda limpor och lägg på plåt för jäsning i 30 min. Täck med bakduk.

Värm ugnen till 200°. När bröden är färdigjästa så skåras de med en vass kniv. Grädda i 30-35 min. Låt svalna på galler utan bakduk.

Riktigt gott bröd till allt möjligt.

Inga kommentarer: