Jag är en 34-årig mattokig, lyckligt gift 2-barnsmamma. Jag har tur som är hemma med mina barn och kan tillbringa en del tid vid spisen.
Inte fastkedjad, men aldrig långt borta.

onsdag 13 augusti 2008

SWEET CHILIFISK


Snabb & enkel vardagsmat är alltid populärt. Maten stod på bortet inom 30 min men då var faktiska arbetstiden kanske 10 min. Rätten uppskattades dessutom mycket av hela familjen. 1 fiskblock (400g) räcker precis för vår familj (2 vuxna+ 2 ätande barn), men receptet säger 500g. Gör som passar bäst för din familj.

SWEET CHILIFISK 4 port

500 g torskfilé (jag använder sej, gott, lite fastare än torsken)
1 tsk salt
2 vitlöksklyftor eller 1/2 gul lök
1 dl persilja
50-75 g smör (OBS! använd SMÖR, annars bregott, absolut inte margarin om det inte är ett måste pga allergi)
saft av 1/2 citron
1 msk honung
1 tsk sambal oelek

Sätt ugnen på 200°. Lägg fisken i en ugnsfast form. Salta. Finhacka vitlök eller gul lök och persilja. Smält smöret i en kastrull och blanda ner resten av ingredienserna. Häll blandningen över fisken. Stek i mitten av ugnen 15-20 min. Servera med ris, gärna blandat med lättkokta grönsaker och en klick smör i.

TIPS!
Marcus föreslog att man kunde krydda kycklingbitar på samma sätt, det ska provas ngn gång. Man kan även servera fisken till couscous blandat med grönsaker

1 kommentar:

Heliotropen sa...

När får vi se tårtan?