Jag är en 34-årig mattokig, lyckligt gift 2-barnsmamma. Jag har tur som är hemma med mina barn och kan tillbringa en del tid vid spisen.
Inte fastkedjad, men aldrig långt borta.

lördag 9 augusti 2008

Röka fisk

Vi fiskade en del med nät uppe i Laisan (sjön som ligger nedanför stugan). Pappa hade införskaffat en elmotor till en gemensam båt som vi har med några vänner där uppe. När man drar upp fisk ska den ju helst rökas med enris. Min morfar byggde en rök utav ett oljefat någon gång på 70 talet. Jag har minnen av att vi rökte fisk med den när jag var liten. Tidens tand har naturligtvis gjort sitt (entropin) och röken har rostat bort.

Jag åkte därför till tippen och fick med mig ett "nytt" oljefat och köpte ett 125 mm spirorör på järnhandeln i Hemavan samt lite hönsnät. Sedan var det bara hem å kapa med vinkelslip och sticksåg. Allt placerades där den ursprungliga röken en gång härbärgerat.

När vi senare på kvällen drog upp två sikar drog vi igång röken och såg till att rökutvecklingen blev kraftig med fuktigt enris. Sedan fick dom röka i drygt en timma innan vi provsmakade på den varmrökta siken.

//Marcus

Inga kommentarer: