Jag är en 34-årig mattokig, lyckligt gift 2-barnsmamma. Jag har tur som är hemma med mina barn och kan tillbringa en del tid vid spisen.
Inte fastkedjad, men aldrig långt borta.

tisdag 29 juli 2008

Ladugård 206

Hej,

Idag åt vi lunch på Ladugård 206. Den ligger längs väg 206 efter Vadstena som vi hade besökt tidigare under dagen. Maries mor och far hade varit där förra sommaren och rekommenderade oss att prova på om vi var i närheten någon gång. Idag var vi i närheten!


Vi höll på att missa infarten. Marie trodde det var en reklamskylt och att Ladugården skulle ligga efter vägen, men vi insåg efter ett tag att vi åkt för långt - passerar ni 2 km efter att ni svängt in på 206:an, så har ni åkt för långt.


Väl framme parkerade vi ute på en åker och promenerade till en stor ladugård. På menyn fanns mest bara smörgåsar och en vegetarisk buffé. Barnen fick äta barnbuffé och vi vuxna beställde in en räksmörgås och en laxsmörgås.

Som "nummerlapp" fick vi en liten blå leksaksbil. Efter att barnen lastat upp köttbullar och makaroner, kom en servitris och ropade blå bil. Hon lastade ner de mest dekorativt upplagda mackor jag någonsin sett! Det som fanns på tallriken vad beträffar min räkmacka var också ganska otraditionellt. Där fanns naturligtvis räkor, men ingen majonäs. Istället serverades tzatsiki, västerbottenoströra, små sallader och rödlök, inlagd paprika, tomater och gurka skuren på längden. Ett berg av räkor vilade på ett skuret salladshuvud - dvs bladen låg odelade som en kulle mellan bröden och räkorna. Mycket fräscht och krispigt. Bilderna talar sitt tydliga språk tycker jag.


Maries laxsmörgås hade i huvudsak samma ingredienser och upplägg förutom tzatsikin. Laxen smälte i munnen. Nog för att man kan tycka att en smörgås för 99 resp. 95 kr kan verka dyrt, så måste jag säga att när faten väl stod på bordet var det nästan så jag tyckte det var billigt!


Efteråt serverades barnen pankakor med sylt - Marie var också lite sötsugen så hon tog sig en morotskaka. Jag hade ju agerat slaskhink så jag var tokmätt.

Ute i trädgården fanns även ett dumleträd som det växte dumleklubbor i för alla barnen. När Lina och Bella skulle skörda sina klubbor var dom slut. När vi påpekade detta för personalen så sa dom att dom skulle gå ut och vattna trädet lite. Så en snäll och söt servitris tar en vattenkanna och traskar ut med ungarna som får vänta utanför lövgrenverket tills hon har "vattnat färdig". Sedan sprang dom in och skördade. Jag fick hejda framfarten lite och visa att det fanns en skylt där det stod att man endast fick skörda en klubba och inte fem (..till en viss besvikelse för både Bella och Lina :O)


Trevligt ställe som vi varmt rekommenderar alla att besöka har ni vägarna förbi! Vi kommer ta oss dit fler gånger.

//Marcus

Inga kommentarer: