Jag är en 34-årig mattokig, lyckligt gift 2-barnsmamma. Jag har tur som är hemma med mina barn och kan tillbringa en del tid vid spisen.
Inte fastkedjad, men aldrig långt borta.

måndag 14 juli 2008

Angelicas ost- och skinkpaj


Min goda vän Angelica är väldigt duktig på att laga mat. Jag har tidigare skrivit litegrann om hennes vegetariska lasagne som hittills älskats av alla som ätit den. Nu är det dax för en annan av hennes paradrätter. Med hennes goda minne får ni här receptet.

Angelikas ost- och skinkpaj 5-6 port, mycket mättande

3dl mjöl
150 g smör
2 msk kallt vatten

3 ägg
3 dl vispgrädde
1 tsk örtkrydda (ej med salt i, skinka och ost är salt)
1 krm svartpeppar
250 g rökt skinka (jag brukar använda kassler)
4 dl riven ost
ev. paprikapulver


Gör pajskalet av de 3 översta ingredienserna. Tryck ut i en pajform och låt vila i kylen minst 30 min. Förgrädda i 225° ca 10 min.

Tärna skinkan och sprid ut den i det förgräddade pajskalet. Vispa ihop ägg, grädde, kryddor oc ost. Häll över skinkan, strö ev. över lite paprikapulver. Grädda i 225° 15-20 min tills äggstanningen faktiskt har stannat. Grädda inte för länge, då kan den skära sig.

Servera med en god grönsallad.

Inga kommentarer: