Jag är en 34-årig mattokig, lyckligt gift 2-barnsmamma. Jag har tur som är hemma med mina barn och kan tillbringa en del tid vid spisen.
Inte fastkedjad, men aldrig långt borta.

fredag 4 januari 2008

Linser?

Kan linser vara något att ha? Hittills har jag inte sett några bevis för att denna råvara är speciellt god. Men januariplånboken är tunn och efter alla matexcesser (stavas det så anyone?) och med en ny lånad kokbok känns det extra bra att laga enkel och billig mat. Grekisk soppgryta fick det bli ur en riktigt trevlig kokbok vid namn: Köp hem 5. Skapad av Allt om mat efter deras sida i tidningen med samma namn. Det enda jag saknade i boken var svenskinspirerad mat. Det mesta var baserat på andra länders matlagningstraditioner. Nog för att det är väldigt gott med mat från andra länder men ibland vill man ha enkel och snabblagad svensk mat som inte är makaroner och korv.


Grekisk soppgryta ca 4 port

1/2 dl olivolja
1 gul lök, hackad
1 morot, skalad och slantad
1 burk hela tomater, avrunna och skurna i bitar (färska enl receptet, men färska tomater i januari är ingen höjdare)
6-8 dl vatten
1 hönsbuljongtärning
1 msk tomatpuré
1 lagerblad
1/2 tsk salt
1 burk röda linser (svarta enligt receptet men jag hittade inga, det skulle även var okokta linser som skulle blötläggas men ibland orkar man helt enkelt inte)
ugnstekt bacon
bröd

Fräs löken och moroten i olivoljan ngr minuter.

Lägg i tomater, vatten, buljongtärning, tomatpuré, lagerblad och salt. Koka upp och låt puttra ca 30 min.

Häll i de avrunna linserna och koka upp på nytt.

Serveras med knaperstekt bacon och bröd av valfritt slag.

Linser!

1 kommentar:

sophiefatale sa...

Linser är jättegoda om man kryddar ordentligt. Gärna lite orientalinspirerade kryddor som garam masala och tandoori.

Annars fungerar de röda också utmärkt som tillsättning i köttfärssås och lasagne.

Intressant blogg!