Jag är en 34-årig mattokig, lyckligt gift 2-barnsmamma. Jag har tur som är hemma med mina barn och kan tillbringa en del tid vid spisen.
Inte fastkedjad, men aldrig långt borta.

torsdag 10 januari 2008

Frukostbröd

Igår testade jag ett nytt brödrecept. Det gör jag ganska ofta. Det som var speciellt med detta bröd var att man bakar ut brödbullarna på kvällen och sätter in dem i ugnen på morgonen. Bröd på en kvart!

Jag gjorde tvärtom igår. Bakade ut bröden på morgonen och gräddade lagom till middagen. Mycket gott. Skorpan och smaken blir extra god när man jäser bröden länge i kylen.

NATTJÄSTA FRUKOSTBULLAR

25 g jäst
5 dl kallt vatten
2 tsk salt
1-2 tsk honung eller socker (ungefär)
1 msk matolja eller annan naturell olja
ca 13 dl stenmalet vetemjöl (helst Saltås)

Lös upp jästen i det kalla vattnet. Tillsätt salt, honung eller socker och oljan. Rör om. Blanda ner vetemjölet och arbeta degen väl. OBS! Ta inte för mycket mjöl, hellre för lite.

Stjälp upp degen på mjölat bakbord och dela den i 15 bitar. Forma till runda bullar och lägg dem tätt på en bakpappersklädd plåt. De ska jäsa ihop lite.

Spraya dem lätt med en sprayflaska och täck med en fuktig handduk. Ställ dem kylskåpskallt över natten (eller dagen).

Nästa morgon sätts ugnen på 250°. Skär ett ytligt snitt i varje bulle med en vass kniv.

Grädda mitt i ugnen ca 10 min.

2 kommentarer:

Heliotropen sa...

Hej! Bella skvallrade om din adress. Och här får du ju automatiskt min ;-)

K i Tyresö

Heliotropen sa...

Hm. Hade jag redan gett dig min adress alltså? Förbryllad Heliotrop.