Jag är en 34-årig mattokig, lyckligt gift 2-barnsmamma. Jag har tur som är hemma med mina barn och kan tillbringa en del tid vid spisen.
Inte fastkedjad, men aldrig långt borta.

söndag 13 januari 2008

NYTT FANTASTISKT BRÖD

I mataffärerna brukar det finnas morotsbröd som många gillar. Bla min mor. Hon köper det skivat och fryser in för att bara ta fram så många skivor hon behöver. Mycket smidigt och bra. MEN, som med det mesta vad gäller bröd så tror jag att jag kan göra det bättre. Därför blev jag genast intresserad av receptet ur tidningen Matmagasinet som rätt och slätt hette morotsbröd. Det blev en höjdare. Som vanligt så gjorde jag några förändringar. (Litar jag över huvudtaget på andra?) Ni får receptet med mina idéer. Kall degvätska tex. (Ta kall degvätska jämnt när ni bakar bröd. Funkar utmärkt om ni använder maskin. OBS! Måste då vara färskjäst.)

Jag kommer baka det igen under veckan för att prova med mindre jäst och längre jästid. Jag återkommer.

Morotsbröd 2 bröd
225°
50 g jäst
4 1/2 dl kallt vatten
1 1/2 dl filmjölk, turkisk yoghurt + mjölk, gräddfil, naturell yoghurt eller liknande
1/2 dl olja, inte olivolja
2 msk honung ( socker funkar oxå)
2 1/2 tsk salt
knappt 2 dl havrekli
1 kg vetemjöl special, helst Saltås
5 dl rivna morötter
1 ägg till pensling

Lös upp jästen i degvätskorna. Tillsätt olja, salt, honung. Sen havrekli, mjöl och morötter. Arbeta ca 8 min på lägsta hastigheten. Strö över lite mjöl. Jäs ca 45 min. Gärna i degbunken med locket på om det får plats. Annars i en annan oljad bunke täckt med lock eller plastfolie inte under bakduk. Degen torkar ut lite då.

Stjälp ut på mjölat bakbord och knåda. Dela i 2 delar och forma till 2 avlånga bröd. Lägg i bakpappersklädda ungsformar och jäs ca 20-30 min medan ugnen värms upp. Ställ inte bröden på spisen, då blir de överjästa. Pensla med uppvispat ägg. Baka i nedre delen av ugnen i 35 min. Täck ev med folie mot slutet. Låt svalna på galler under bakduk.
Gott till soppa, sallad, frukost mm. Skiva det gärna när det är helt avsvalnat och frys in så. Gott att rosta.


2 kommentarer:

Helena sa...

Alltså är det på riktigt: kallt vatten? Funkar det? Och menar du att man bara ska lägga i jästen direkt i det kalla vattnet? FÖr i så fall har jag kommit en steg till för att komma över min "baka-bröd-noja". Av nån anledning så faller ofta bakentusiasmen på just det där med jäsningen. Jag tror aldrig att jag ska lyckas riktigt bra - fast de FÅ gånger jag prövar lyckas det ju. Men berätta nu sanningen.
Kram.

Marie sa...

Kul att höra, hoppas fortsätta leda dig på den rätta vägen mot bakningens ljuva dofter & smaker.

Smula jästen i bunken.

Häll på lite av den kalla degvätskan (vatten, mjölk, fil, yoghurt, juice, julmust, whatever).

Blanda runt tills det löst sig någorlunda.

Häll på resten av degvätskan.

Häll i de andra ingredienserna och kör i maskinen på låg fart 8-10 min.

Känn på degen, den är nu inte kall.

Jäs ordentligt, ca 1-2 timmar första gången eller över natten i kylen.

Knåda och baka ut.

Jäs ca 30 min.

Grädda.

Funkar på de flesta recept.

Lycka till!