Jag är en 34-årig mattokig, lyckligt gift 2-barnsmamma. Jag har tur som är hemma med mina barn och kan tillbringa en del tid vid spisen.
Inte fastkedjad, men aldrig långt borta.

tisdag 8 januari 2008

BÄSTA SOCKERKAKAN I VÄRLDEN?

SILVERKAKA

3 dl socker
150 g smält smör, endast smör duger, absolut inte margarin
1 1/2 dl mjölk
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk vanilj
2-3 äggvitor, hårdvispade

Sätt ugnen på 175°.

Smörj och bröa en sockerkaksform.

Rör ihop sockret med det smälta smöret, häll i mjölken.

Blanda mjöl, bakpulver och vaniljsocker. Rör i.

Vänd försiktigt ner vitorna.

Grädda i nedre delen av ugnen ca 35-40 min eller tills en sticka i mitten kommer upp ren.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Silverkaka lät jättegott, men varför får man inte ta margarin?? Jag bakar alltid på mjölkfritt margarin eftersom vi inte tål mjölk...
J

Marie sa...

Givetvis ska ni använda mjölkfritt margarin eftersom ni inte tål mjölk. Men om man tål mjölk bör man använda smör eftersom smaken blir så mycket bättre. Det är ju ganska mycket fett i kakan så smörsmaken känns ju. Kakan är nog alldeles underbar även med mjölkfritt margarin. Testa!

Jannice sa...

Kakan var jättegod!!

Marie sa...

Visst är den underbar! Prova att minska ngt på mjölet och ta kakao istället, ca 1/2 dl. God chokladkaka. Kram på er!