Jag är en 34-årig mattokig, lyckligt gift 2-barnsmamma. Jag har tur som är hemma med mina barn och kan tillbringa en del tid vid spisen.
Inte fastkedjad, men aldrig långt borta.

fredag 4 januari 2008

Miniköttfärslimpa med potatis och pepparrotsstuvad savoykål


Ibland blir middagen en hit. Kanske tom för alla i familjen. Så blev det idag. Innan jul gjorde vi hemmagjord korv (utan skinn) kryddad med timjan. Jag valde att ugnsbaka den idag istället för att koka så då blev den som köttfärslimpa. Savoykål var en ny bekantskap som låg där i affären och såg så vackert grön ut. Idag hittade jag ett recept till den.

Som vanligt så var jag tvungen att ändra lite för att det skulle bli bättre;-) Jag la strimlad kål i ett durkslag och hällde på kokande vatten för att kålen skulle krympa lite. Jag tog mellangrädde istället för matlagningsgrädde och ökade på mängden något. Smaka av stuvningen med salt, socker och nymalen vitpeppar. I övrigt som det stod i receptet

OBS! Kolla savoykålen noga, vita & svarta små flugor gillar den mycket.

Man behöver inte vänta med att testa detta recept tills man har gjort egen korv. Stuvningen passar utmärkt till köttbullar (gärna timjankryddade), köttfärslimpa eller korv. Naturligtvis ska det vara senap till "korven".

Inga kommentarer: