Jag är en 34-årig mattokig, lyckligt gift 2-barnsmamma. Jag har tur som är hemma med mina barn och kan tillbringa en del tid vid spisen.
Inte fastkedjad, men aldrig långt borta.

torsdag 11 november 2010

VECKOMENY 6

MÅNDAG: Krämig blomkålssoppa med varma mackor. Soppan var god, enkel att laga och snabb. Varma mackor är valfritt. Vanliga mackor går oxå bra.


TISDAG: Kryddiga köttbullar med tomatbulgur, raita och sallad. Hotta upp ett vanligt köttbullsrecept med spiskummin och variera tillbehören. Mycket gott!


ONSDAG: Pasta med gravlaxsås. Mycket snabb pastarätt. Lätt att göra och lite annorlunda.


TORSDAG: Skördegryta med kyckling och bröd (majsbröd är gott till). En mycket bra maträtt som är lätt att variera beroende på vad man känner för eller vad ekonomin tillåter.


FREDAG: Grönsaksris med korv. God och lite annorlunda korvrätt. Lätt att variera grönsakerna.


INKÖP:

3 gula lökar
1 fänkål
1 citron
500 g blomkål
1 gurka
valfria salladsingredienser till köttbullsrätten och gravlaxpastan
2 röda paprikor
ev. 1-2 paprikor i valfri färg till skördegrytan
5-7 morötter
4-6 fasta potatisar
rödkål, vitkål eller spetskål, ca 300-400 g
vitlök
ev. färsk persilja eller mynta
1 lime
5 dl vispgrädde
5 dl tjock yoghurt 10%
smör
1 lätt creme fraiche
frysta ärtor
1 pkt Sugar Snap Peas (eller sockertärtor)
ev. ca 200 g Haricot verts, frysta
bröd och pålägg till varma mackor
ingredienser till köttbullarna enligt ditt vanliga recept, annars finns ett här (fast jag tar 500g köttfärs istället)
200 g gravad lax
500 g kycklingfilé (eller andra kycklingdelar)
ca 300 g smakrik korv
grönsaksbuljong
hönsbuljong
grönpeppar
spiskummin
paprikapulver
gurkmeja
sweet chilisås
ketchup
tomatpuré
bulgur
tagliatelle
långkorningt ris
1 burk minimajs
1 burk vattenkastanjer
tomatjuice


2 kommentarer:

PERNILLA sa...

tack marie, jag snor detta rätt av men byter laxen en fisksoppa eftersom jag har fisk i frysen jag behöver göra åt. sedan tror jag att jag ändrar ordningen. torsdag är det alltid soppa och pannkakor. jag köpte tulips röda pölsekorvar och kan varmt rekomendera. hög kötthalt och god kryddning utan att den blev för stark. mums med stuvad blomkål till.

Marie sa...

Hej Pernilla! Sno på du bara. Det är bara kul att det kommer till användning. Kram på dig!