Jag är en 34-årig mattokig, lyckligt gift 2-barnsmamma. Jag har tur som är hemma med mina barn och kan tillbringa en del tid vid spisen.
Inte fastkedjad, men aldrig långt borta.

torsdag 7 januari 2010

PASTA MED GRAVLAXSÅS - MER SNABBMAT!

I Lördags var jag och handlade på Coop Forum i Södertälje. En stor vagn fylld med grönsaker, rotfrukter och mjölkprodukter. Kött och kyckling hade jag redan hemma. Det kändes så bra att börja det ny året på detta sätt. Jag stod i kön och reflekterade över innehållet i matvagnarna runt omkring mig, då kände jag mig nöjd. Jag vet nämligen att många människor lagar mat nästan utan grönsaker och rotfrukter i. På sin höjd har man en sallad till. Jag har som filosofi att den mesta maten blir bättre med lite produkter från växtriket i, tex en pastasås eller gryta med div grönsaker utöver kött, kyckling, fisk eller korv. Det ser ju även mycket trevligare ut. Så nästa gång du lagar mat, försök späda ut med lite morot, paprika, squash eller blomkål. Jag tror du kommer bli nöjd...

Nu till det jag egentligen skulle skriva om: gravlax. Jag gör ju en veckomeny för min familj och publicerar en annan, redan prövad, på bloggen. Denna vecka skulle vi bla annat äta pasta med gravlaxsås. Gravlax är dyrt men man behöver inte mycket. Jag gick fram till kyldisken och fick titta 2 gånger. 2 pkt gravlax eller kallrökt lax för 10 kr!!! Jag lastade genast på mig 12! pkt á 200g. På vägen hem roade jag mig med lite matte. Jag köpte laxen för 60 kr. Den skulle gått på 600! Vilken besparing, nu har jag frysen full av bra lax i smidig storlek. Jag tänker använda den till pastasås, lasagne, laxpudding och säkert mycket mer jag kan hitta på. Det jag vill säga med detta är att det är väldigt smart att storhandla efter jul och köpa reamatvarorna för att fylla frysen. Lycka till!

PASTA MED GRAVLAXSÅS ca 4 port

2 röda paprikor (jag serverade paprikorna bredvid eftersom jag själv inte gillar paprika)
200 g gravad lax
lite smör
1 msk grönpeppar
2 dl grädde
1 pkt Sugar Snap Peas á 200 g (eller sockerärtor)
1 msk ketchup

Serveras med valfri pasta (vi tog taglitelle) och limeklyftor att pressa över, samt en sallad.

Börja med pastan, såsen går väldigt snabbt nämligen.

Skölj, kärna ur och strimla paprikan. Skär laxen i mindre bitar. Fräs hastigt i lite smör i en stekpanna med grönpepparn, rör försiktigt eftersom laxen går sönder väldigt lätt (det gör inget). Häll över grädden och tillsätt Sugar Snap Peas. Låt puttra ngr minuter. Smaka av med ketchup och ev peppar. Gott tyckte hela familjen!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej, hit kommer jag att återvända flera gånger. Tänkt vad slumpen kan göra. Jag sökte på "redd grönsakssoppa" och hamnade här och har tittat runt på allt smarrigt du lagar och inte verkar det alltför krångligt heller. Soppa blev god och kändes bra efter gårdagens pizzafrossa och dagens pizzarester. Lycka till/K

Marie sa...

Hejsan K och välkommen hit!

Kul att du gillade soppan, den är en av våra favoriter. Testa gärna fisksoppan oxå. Kul att du inte tyckte min mat var alltför krångligt, jag gillar ganska enkel mat som går smidigt att laga och är värt besväret. Gärna mat som går att förbereda. Givetvis mat som lagas från grunden. Tyck gärna till igen om du hittar något mer att prova.

Marie